Skriftlig spørsmål fra Mari Holm Lønseth (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:953 (2021-2022)
Innlevert: 19.01.2022
Sendt: 19.01.2022
Besvart: 24.01.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mari Holm Lønseth (H)

Spørsmål

Mari Holm Lønseth (H): Vil samferdselsministeren avklare om MS Vetlefjord skal regnes som et samband hvor passasjerene skal få gratis ferge?

Begrunnelse

I Hurdalsplattformen loves det halv pris på ferjebilletter, og gratis ferje på strekninger med under 100 000 passasjerer årlig. Det loves også gratis ferge for øyer uten veiforbindelse til fastlandet. Det samme løftet gis ikke om hurtigbåtsambandene.
I Frøya kommune i Trøndelag finnes det eksempel på båtsamband som både opereres av ferje og av hurtigbåt/hurtigferge (kombikatamaran). Sambandet Dyrøy-Øyrekka betjenes av både kombikatamaranen MS Vetlefjord og av fergen MF Frøyaferja. Det er følgende fordeling mellom de to skipene:

- MF Frøyaferja betjener Dyrøy-Mausundvær-Bogøyvær-Sula.
- MS Vetlefjord betjener Dyrøy-Mausundvær-Bogøyvær-Sula-Gjæsingen-Sørburøy-Halten.

Trøndelag fylkeskommune har foretatt en vurdering av om MS Vetlefjord faller innenfor regjeringens løfte om gratis ferge, og konkludert med skipet ikke gjør det. Dermed er konklusjonen av reisende til Øyrekka noen ganger vil få gratis transport, mens andre ganger ikke. Det vil også medføre at innbyggere på noen av øyene har tilgang på gratis transport, mens andre ikke har det. Dette til tross for at behovet for transport er like stort.
Denne politikken vil bety at båten fra Dyrøy til Mausundvær og Sula onsdag morgen klokken 07.00 skal være gratis, mens båten som går samme strekning klokken 11.25 skal ha full pris.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Stortinget gjorde i 23. februar 2021 et anmodningsvedtak (vedtak nr. 661) der regjeringen blei bedt om å komme tilbake i revidert statsbudsjett 2021 med forslag til reduserte ferjetakster og en forpliktende plan for halvering av ferjepriser på riksveg- og fylkesvegferjesamband. Ved revisjonen av statsbudsjettet for 2021, jf. Prop. 195 S (2020- 2021) forslo Solberg-regjeringen å redusere takstene med 10 pst. i andre halvår 2021. Stortinget bevilget midler til en takstreduksjon på 25 % for andre halvår 2021, jf. Innst. 600 S (2020 – 2021).
Av Hurdals-plattforma går det fram at regjeringen vil halvere prisene på riksvegferjer og fylkesvegferjer i løpet av fireårsperioden. Det går videre fram at regjeringen ønsker å innføre gratis ferje i trafikksvake samband og til øyer og samfunn uten annen vegforbindelse.
I tilleggsnummeret til statsbudsjettet for 2021, jf. Prop. 1 S Tillegg 1 (2020 – 2021) foreslo Støre-regjeringen å sette av midler som gjør at ferjetakstene for trafikantene fra 1. januar i år kunne reduseres med 30 pst. jamført med takstene 1. januar 2021. Stortinget sluttet seg til forslaget. Videre er det satt av 30 mill. kr til gratis ferje i trafikksvake samband (samband med under 100 000 passasjerer). Regjeringen har varslet Stortinget om at det vil bli forelagt et opplegg for innretting om bruk av disse midlene, for andre halvår 2022.
Både anmodningsvedtak nr. 661 og Hurdalsplattforma gjelder ferjetakster. Heller ikke Solberg-regjeringa tok opp spørsmål om takster på hurtigbåt i oppfølgingen av anmodningsvedtaket.
I de fleste ferjesamband benyttes AutoPASS for ferje i dag. Ved AutoPASS for ferje billetteres ikke passasjerer, bare kjøretøy. Dette påvirkes ikke av tiltak med reduserte ferjetakster.
Den aktuelle ruta er av Trøndelag fylkeskommune vurdert som ei båtrute. Fylkeskommunen har rapportert inn ruta som ei båtrute i kriteriedata som blir brukt til å regne ut rammetilskott gjennom inntektssystemet, og den faller derfor utenfor når overføringer knyttet til reduserte ferjetakster fastsettes. For øvrig har fylkeskommunen ansvar for å fastsette takster både på fylkeskommunale båt- og ferjeruter.