Bård Hoksrud (FrP): Mener statsråden at eldre skal møtes av det offentlige som beskrevet under, og hvordan vil statsråden sikre at personer som ikke bruker, eller kan bruke, digitale løsninger får muligheten til å møte saksbehandlere i det offentlige?
Begrunnelse
Det er fortsatt 600 000 mennesker i Norge som enten ikke bruker, eller kan bruke digitale tjenester.
Det har vært et ønske å gjøre flere tjenester digitale for å gjøre det enklere for den enkelte, veldig mange syns det er bra. Men det er fortsatt er mange som ikke bruker digitale løsninger, og som derfor ønsker å fortsatt kunne møte opp på kontorene til Skatteetaten og andre offentlige kontorer, slik at man kan få legge frem saken sin og få møte en saksbehandler. Spørsmålsstiller er kontaktet av en eldre person som ikke bruker data og som i et halvt år har forsøkt å få et møte hos Skatteetaten for å få hjelp med skatten sin. Dessverre opplever personen det som helt umulig å få til et slikt møte. Hun har holdt på i over 6 måneder og det oppleves både frustrerende og har her gått ut over personens økonomi. Fordi skattemyndighetene selv har valgt å endre skattetrekket, uten at personen har hatt noen mulighet til å få snakket med saksbehandleren om dette.