Skriftlig spørsmål fra Terje Halleland (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1075 (2021-2022)
Innlevert: 28.01.2022
Sendt: 31.01.2022
Besvart: 04.02.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Terje Halleland (FrP)

Spørsmål

Terje Halleland (FrP): Vil statsråden ta initiativ overfor Statens vegvesen for oppstart av planarbeidet for strekningen Bakka- Solheim på E134?

Begrunnelse

Viser til ditt svar fra 20. januar hvor du mener at Bakka- Solheim ikke er omtalt i NTP og derfor ikke kan ta initiativ overfor Statens vegvesen nå.
Jeg kan informere statsråden om at Bakka – Solheim er omtalt 23 ganger i NTP behandlingen og hvor samtlige er positive til prosjektet, både i felles merknader og særmerknader.
Blant annet skrives det:

«Komiteen viser til den dårlige standarden E134 har på strekningen Bakka–Solheim i Etne og Vindafjord kommuner. Komiteen er kjent med at kommunedelplan for strekningen er vedtatt og at trasé dermed er avklart. Videre er komiteen kjent med at arbeidet med reguleringsplan for strekningen er under oppstart.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets NTP-opplegg der det settes av mer penger til videre planlegging og oppstart av viktige vegprosjekter i første planperiode (2022– 2027) med fullføring i andre planperiode (2028–2033), og at E134 Bakka–Solheim er et av disse prosjektene.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til Senterpartiet sitt alternativ for NTP, der det foreslås 500 mill. kroner til oppstart i første periode, og 1544 mill. kroner i andre periode.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre viser til de innspill som er gitt i høringene og tilbakemeldinger etter fremleggelsen av Nasjonal transportplan 2022–2033, og ønsker primært å styrke satsingen på prosjekter som er viktige for godstransporten og bedrer trafikksikkerheten. Disse medlemmer vil be regjeringen øke den samlede rammen for Nasjonal transportplan med 5 mrd. kroner og prioritere oppstart av følgende prosjekter i første seksårsperiode:»

Deretter nevner tidligere regjeringspartiene flere prosjekter, blant annet E134 Bakka – Solheim.
Et annet prosjekt som nevnes her er E39 Vågsbotn – Klauvanes, som også er et prosjekt som Statens vegvesen i flere sammenhenger trekker frem som et prosjekt som skal prioriteres.
Det er mye som tyder på at statsråden kan ta utgangspunkt i at prosjekter er omtalt i NTP og at det ikke skal være til hinder for et initiativ overfor Statens vegvesen for oppstart av videre planarbeid.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg vil vise til mitt svar til representant Halleland av 20. januar 2022 på spørsmål nr. 828 til skriftlig besvarelse, som også er "Vil statsråden ta initiativ overfor Statens vegvesen for oppstart av planarbeidet for strekningen Bakka- Solheim på E134?"
I svaret pekte jeg på at jeg som oppfølging av Stortingets vedtak 35 underpunkt 23 av 2.12.2021, jf. Innst. 2 S (2021–2022), vil foreta en vurdering av veiporteføljen i Meld. St. 20 (2020-2021) Nasjonal transportplan 2022-2033 for å bidra til en effektiv gjennomføring og oppfølging av klimamålene. Gjennomgangen skal også vurdere veinormalene, herunder en høyere terskel for trafikkmengde for bygging av firefelts motorveier.
Jeg vil for ordens skyld presisere at jeg i mitt svar på spørsmål nr. 828 viser til meldingen om Nasjonal transportplan (NTP). Representanten viser i sin begrunnelse for spørsmålet til de ulike merknadene som ble fremmet i Stortingets behandling av NTP. Jeg vil imidlertid få påpeke at det ikke foreligger en samlet enighet i Stortingets innstilling til NTP som peker både på utvidelse av antall vegprosjekter og hvordan denne rammeøkningen skal dekkes inn.