Abid Raja (V): Hvordan vil statsråden og regjeringen sikre didaktisk kvalitet i faget utdanningsvalg, over hele landet og vil statsråden støtte et forslag om krav til kompetanse for å undervise i faget, og utvikling av en fagdidaktikk?
Begrunnelse
Det obligatoriske faget utdanningsvalg skal lære ungdomsskoleelevene å reflektere over viktige avgjørelser i sitt liv, i tillegg til å bevisstgjøre elevene på enkelte menneskets deltakelse i et større fellesskap. Men det rapporteres ulik praksis og ujevn prioritering av faget, og faget ser ikke ut til å nå de unge godt nok. Det kan sees i lys av manglende kompetansekrav til de som underviser og fraværende fagdidaktikk.
Korona-situasjonen har skapt begrensninger når ungdomsskoleelever skal orientere seg mot videregående opplæring, med søknadsfrist 1. mars.. Samtidig vil den enkelte eleven, i forlengelse av Fullføringsreformen, stå overfor en større valgfrihet til i å orientere seg i utdanning og fremtidige yrker. Det er vesentlig at alle elever møter kvalitet i undervisningen og oppfølging uansett hvor i landet eleven bor eller hvilken skole eleven går.
NOU 2016:7 ‘Norge i omstilling - karriereveiledning for individ og samfunn’ viser til at det bør være krav om minst 30 stp. som er relevante for faget, for alle som skal undervise i utdanningsvalg.
Nyere forskning viser at faget utdanningsvalg uten spesifikk didaktikk står i fare for å miste sin egenart, som omhandler refleksive læringsprosesser, både individuelt og kollektivt.
Uten spesifikk didaktikk gi risiko for at eleven ikke får den veiledning og undervisningen de har krav på den trenger for å gjøre selvstendige, gjennomtenkte valg, noe som igjen kan ha konsekvenser for frafall, omvalg og feilvalg i utdanningsløp.