Skriftlig spørsmål fra Mímir Kristjánsson (R) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:1092 (2021-2022)
Innlevert: 30.01.2022
Sendt: 31.01.2022
Besvart: 04.02.2022 av arbeids- og inkluderingsminister Hadia Tajik

Mímir Kristjánsson (R)

Spørsmål

Mímir Kristjánsson (R): Hva foretar statsråden seg for å forhindre at SAS omgår gjenansettelsesplikten, slik at de mange tusen som ble oppsagt av selskapet under koronapandemien nå kan få jobbene sine tilbake?

Begrunnelse

Flyselskapet SAS halverte antall ansatte under koronapandemien. De som mistet jobben fikk klar beskjed om å holde seg i beredskap fordi selskapet planla å bemanne opp igjen så fort flytrafikken var tilbake på vingene.
I fjor høst ble det klart at SAS ikke hadde noen planer om å stå ved sine forpliktelser til sine tidligere ansatte. For å omgå gjenansettelsesplikten har selskapet opprettet to nye datterselskaper, SAS Connect og SAS Link. SAS hevder at de som tidligere arbeidet i hovedselskapet SAS Scandinavia ikke har noen fortrinnsrett på stillinger i de nye datterselskapene - til tross for at det er de samme flyene som skal fly de samme rutene.
SAS er et tradisjonsrikt selskap eid av både den danske og den svenske stat. Tidligere var også den norske staten en betydelig eier. Mange reagerer derfor sterkt på at SAS gjennom slike manøvere bidrar til uthuling av arbeidsgiveransvaret og av den nordiske modellen.
Arbeids- og inkluderingsministeren rykket i høst ut og varslet at hun ville rydde opp i konflikten mellom SAS og de ansatte. Hun varslet da et brev til sine nordiske ministerkolleger, og at hun skulle lufte saken på Nordisk Råds møte i november.
Tre måneder etter statsrådens utspill har imidlertid lite eller ingenting skjedd. Arbeidstakerorganisasjonen YS etterlyser nå handling.
Det hadde vært fint å vite om det har kommet noe som helst ut av statsrådens brev til sine nordiske ministerkolleger, og hun planlegger å foreta seg noe mer for å hjelpe de tidligere SAS-ansatte med å få jobbene sine tilbake.

Hadia Tajik (A)

Svar

Hadia Tajik: Regjeringa har ein klar ambisjon om å gjere det vanskelegare å organisere seg vekk frå arbeidsgjevaransvaret. Dette inneber mellom anna å styrkje arbeidstakarane sitt vern i lovgjevinga.
Departementet arbeider no med å følgje opp forslaga til Fougner-utvalet. Fleire av desse forslaga vil betre oppseiingsvernet til arbeidstakarar i konsern. Mellom anna har utvalet føreslått å utvide rettane ved nedbemanningar, slik at plikta til å tilby anna passande arbeid skal gjelde i heile konsernet. Det same skal etter forslaget gjelde når ein nyttar fortrinnsrett.
Me utviklar ikkje ny lovgiving for å gripe inn i SAS-konflikten, men for å styrkje posisjonen til arbeidstakarane i situasjonar der arbeidsgjevaransvaret vert splitta opp. Men saka kan vera eit døme på korleis auka internasjonalisering og framveksten av store fleirnasjonale konsern kan utfordre oppseingsvernet i nasjonal rett. I tillegg til å styrkje den nasjonale lovgjevinga, ønskjer me difor å løfte det nordiske og internasjonale samarbeidet på dette området. Av den grunn har eg sett temaet på dagsorden i samband med at vi har overteke formannskapet i Nordisk ministerråd i år.
Som statsråd grip eg ikkje inn i enkeltsakar, men vil arbeide for å betre vilkåra til arbeidstakarar gjenerelt. Regjeringa har allereie satt i verk fleire tiltak for å sikre at faste og heile stillingar skal vere hovudregelen i norsk arbeidsliv. Mellom anna har me sendt på høyring forslag om å stramme inn på lovverket om innleidd arbeidskraft og forslag om å styrkje retten til heiltid. Me har òg lagt fram for Stortinget forslag om å fjerne den generelle tilgangen til mellombels tilsetting og forslag om å innføra kollektiv søksmålsrett ved ulovleg innleie. I tillegg har me fått gjennomslag for å doble fagforeiningsfrådraget i løpet av to år.