Skriftlig spørsmål fra Silje Hjemdal (FrP) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:1090 (2021-2022)
Innlevert: 30.01.2022
Sendt: 31.01.2022
Besvart: 15.02.2022 av helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol

Silje Hjemdal (FrP)

Spørsmål

Silje Hjemdal (FrP): Kan helseministeren redegjøre for hvordan de nye kravene er vurdert opp mot EØS-retten og kan hun garantere at nytt krav om turnus ikke er i strid med EØS-avtalen?

Begrunnelse

For en måned siden stilte jeg et skriftlig spørsmål om omstridte turnuskrav, Dokument nr. 15:775 (2021-2022). Denne uken kan man lese artikkelen «Staten vil ikkje reversere omstridd turnuskrav» datert 24.01 d.å. på Nrk.no.
Det virker som om Helsedepartementet både er unødvendig stivbent og at dette nye kravet kan være i strid med EØS-avtalen. Det vises blant annet til juridiske eksperter som bl.a. trekker frem den såkalte Lindberg-saken, og fremhever at det er staten som eventuelt må påpeke hva som mangler i hvert enkelt tilfelle. Det har ikke norske myndigheter gjort. I artikkelen påpekes også følgende:

«Legeforeningens meiner kravet om «LIS1» strider med EØS-avtalen. – Vi registrerer at departementet ikkje kommenterer dette, seier Kristin Kornelia Utne i Legeforeningen.»

Det fremstår som underlig at departementet ikke vil kommentere dette når man blir konkret utfordret på denne problemstillingen.
Det som gjør hele saken ekstra krevende er at tiden løper og handlekraft fra helsemyndighetene virker fraværende. Dette i en tid der Norge har stor mangel på fastleger. Da bør alle muligheter vurderes for at for eksempel danske leger som er klare for og villige til å jobbe her, nå får muligheten.

Ingvild Kjerkol (A)

Svar

Ingvild Kjerkol: Jeg ønsker innledningsvis å påpeke at representantens tidligere skriftlige spørsmål som framkommer i dokument nr. 15:775 (2021-2022), handler om situasjonen til danskutdannede medisinkandidater som har søkt om autorisasjon som lege i Norge uten å ha fullført den avsluttende praksisperioden kalt KBU i den danske grunnutdanningen. Disse medisinkandidatene har av ulike grunner ventet lenge på å få sine søknader behandlet, men jeg er optimistisk på at denne situasjonen snarlig vil løse seg og at søknadene vil bli behandlet.
Jeg antar at representantens spørsmål denne gangen er knyttet til situasjonen som er omtalt i NRK-artikkelen som det er referert til i begrunnelsen. Disse legene er i en annen situasjon enn de ovennevnte medisinkandidatene som venter på å få søknadene sine behandlet. Legene som er omtalt i NRK-artikkelen har fått autorisasjon i Norge og ønsker å slippe å gjennomføre hele eller deler av den første delen av den norske spesialistutdanningen i medisin, kalt LIS1, fordi de mener at de allerede har gjennomført en liknende praksistjeneste som ledd i sin grunnutdanning i medisin. Som artikkelen viser, mener flere danskutdannede leger at de bør slippe å fullføre hele eller deler av LIS1 fordi de allerede har fullført den danske praksisperioden KBU som del av sin grunnutdanning.
LIS1 er første del av den norske spesialistutdanningen for leger. Det følger av dagens praksis at deler av grunnutdanningen tatt i et annet land ikke kan telle som del av LIS1. Departementet sendte 10. desember 2021 et brev til Helsedirektoratet hvor det ble avklart at denne praksisen skal opprettholdes. I dette brevet, som også er sendt til Legeforeningen, tar departementet stilling til om EØS-regelverket legger noen føringer for denne praksisen:

«Departementet har kommet til at EØS-retten ikke regulerer spørsmålet om vi kan eller må vurdere søknader om godkjenning av deler av grunnutdanningen i andre land (slik som for eksempel KBU), som del av spesialistutdanningen. Staten har etter EØS-retten et handlingsrom og står fritt til å bestemme organiseringen av utdanningen. Vi viser til at dette ikke er et spørsmål om godkjenning av yrkeskvalifikasjoner, men er et spørsmål om akademisk innpassing. Det søkes ikke om tilgang til et lovregulert yrke, men om å bli innpasset på et spesielt sted i spesialistutdanningen. Akademisk godkjenning er verken regulert av direktivet eller av EØS-avtalen. EFTA-domstolens uttalelser i sak E-3/20 og E-4/20 gjelder tilgang til regulerte yrker og er derfor ikke relevante for spørsmålet om innpassing i den norske spesialistutdanningen.»

Det fremgår av dette avsnittet at departementet har kommet til at det ikke er noen føringer i EØS-regelverket for hvordan man fra norsk side skal forholde seg til spørsmålet om praksiserfaring fra andre EØS-land skal kunne telle som del av LIS1. Som nevnt i avsnittet er heller ikke sak E-3/20, som er den såkalte Lindberg-saken, relevant for dette spørsmålet.
Departementets vurdering er med andre ord at vi har handlefrihet i spørsmålet om hvordan vi skal innrette oss mtp. om praksiserfaring tatt som del av den medisinske grunnutdanningen, eksempelvis KBU, kan telle som del av LIS1. En sentral forutsetning er imidlertid at løsningen gjelder likt for alle. Vi kan ikke lage særordninger som kun gjelder for danskutdannede leger. Endringer i regelverket må minimum gjøres gjeldende for alle EØS-utdannede leger.
Årsakene til at departementet har valgt å opprettholde dagens praksis framgår også i brevet til direktoratet:

• «Det er uklart om det er mulig å skille mellom praksisperioder gjennomført etter cand.med. og praksisperioder som er fullført som en integrert del av cand.med.-utdanningen. Vi kan komme i en posisjon der vi må åpne for at alle EØS-utdannede kan sende inn søknad til direktoratet om å få fritak fra hele eller deler av LIS1 på bakgrunn av praksis tatt som del av grunnutdanningen.
• Dersom man skulle gi utenlandskutdannede krav på fritak fra LIS1 på bakgrunn av praksiserfaring gjennomført under grunnutdanningen, vil det kunne bety at også norskutdannede leger må få en tilsvarende mulighet.
• Det ville vært svært ressurskrevende for Helsedirektoratet å måtte behandle et stort antall søknader om fritak. Vi viser her til at om lag 1 150 leger, med stor variasjon i utdanningsbakgrunnen, starter i LIS1-stilling hvert år.
• En slik situasjon ville kunne ført til at en betydelig andel, om ikke flertallet, av leger som får LIS1-stilling, også skulle hatt fritak for ulike deler av tjenesten. Dette ville vært svært krevende for tjenestene å forholde seg til og planlegge rundt, all den tid de i mange tilfeller er avhengig av arbeidskraften som LIS1-legene utgjør, spesielt i distriktene.
• En slik endring ville i praksis lagt betydelige skranker på utformingen av LIS1-ordningen og hvilke læringsmål som kan inkluderes om vi fra norsk side må ta hensyn til hvilken praksiserfaring leger har med seg fra ulike medisinutdanninger.
• En slik utvikling ville sannsynligvis ikke være bærekraftig og ville kunne tvunget fram en innholdsmessig omlegging eller avvikling av LIS1-ordningen.»

Departementets konklusjon i denne saken er basert på at Regjeringen fortsatt ønsker å opprettholde LIS1 som en felles første del av legenes spesialistutdanning. Dersom man skal lage unntaksordninger som innebærer at danskutdannede leger skal få fratrekk for praksiserfaring som de har tilegnet seg i løpet av grunnutdanningen, må tilsvarende også gjøres gjeldende for øvrige EØS-utdannede leger, herunder muligens også norskutdannede leger. I så fall vil det være få, om noen, leger som vil fullføre de 18 månedene som LIS1-tjenestene varer.
Jeg minner om at et av formålene med å ha LIS1 som en obligatorisk første del av legenes spesialistutdanning er blant annet å sørge for at legespesialister som skal jobbe i Norge har erfaring fra og kjennskap til norsk kommune- og spesialisthelsetjeneste. Selv om mange leger med utenlandsk utdanning har gjennomført praksisperioder på et høyt faglig nivå fra både sykehus og primærhelsetjeneste i sitt utdanningsland som del av sin grunnutdanning, så gir ikke disse praksisperiodene legene erfaring og kunnskap om de norske helse- og omsorgstjenestene.
Som det framgår av punktene over så er det ikke mulig å forene dagens struktur og innretning på spesialistutdanningen, med LIS1 som en obligatorisk første del, med ordninger som skal gi ulike grupper leger fritak for praksis som de har tatt som del av grunnutdanningen. I denne sammenhengen er det også viktig å ta med seg at ordningen med LIS1-stillinger er et viktig bidrag til legerekruttering i distriktene.
Samtidig må vi ta på alvor at legene som saken handler om har valgt å bosette seg i kommuner med rekrutteringsutfordringer. Tilbudet til pasientene kunne vært dårligere uten disse legene. Jeg mener derfor at vi må undersøke nærmere om det finnes andre løsninger som kan bidra til at leger som av ulike årsaker ikke ønsker å starte på spesialistutdanningen, og som er kvalifisert til å arbeide selvstendig som allmennleger, kan fortsette i jobben sin som fastlege.
Per i dag tillater ikke regelverket dette. Regelverket er begrunnet i et ønske om at fastleger skal være spesialister i allmennmedisin eller under spesialisering. Dette for å sikre at leger med et viktig samfunnsoppdrag har tilstrekkelig kompetanse. Allmennleger jobber mer alene enn leger i andre deler av helsetjenesten. I utgangspunktet kan de derfor først praktisere selvstendig for trygdens regning når de starter på spesialistutdanningen.
Jeg vil derfor vurdere en løsning slik at legene som ikke ønsker å fullføre LIS1, men som er kvalifisert til å arbeide selvstendig som allmennleger, skal kunne fortsette å jobbe som fastleger. En slik eventuell løsning vil gå på bekostning av dagens kompetansekrav og må derfor ha en hensiktsmessig avgrensning og kun benyttes i særskilte situasjoner.
Når vi nå skal se nærmere på om det er mulig og ønskelig å etablere en slik løsning, må vi også vurdere eventuell effekt på kvaliteten i tilbudet slik at vi unngår å sette oss i en situasjon der kommuner med rekrutteringsutfordringer gjennomgående ender opp med å tilsette mindre kvalifiserte leger enn øvrige kommuner. Dette vil i så fall kunne ha negative konsekvenser for tjenestetilbudet i disse kommunene og for videre rekruttering.
Jeg har nedsatt en helsepersonellkommisjon, som skal se på tiltak for å utdanne, rekruttere og beholde nok kvalifisert fagfolk i helse- og omsorgstjenesten. Det er naturlig at kommisjonen vurderer om kommunenes behov for leger er av en slik art at det er nødvendig å lempe på dagens kompetansekrav til allmennlegene. En eventuell løsning der leger som ikke ønsker å fullføre LIS1 får fortsette å jobbe som fastleger, bør i første omgang ikke vare lenger enn kommisjonens arbeid. På denne måten kan vi bygge eventuelle senere løsninger på kommisjonens helhetlige gjennomgang.
Avslutningsvis ønsker jeg å gjøre representanten oppmerksom på at departementet for tiden vurderer hvordan vi kan opprette LIS1-stillinger med bindinger til enkelte spesialiteter med rekrutteringsutfordringer, jf. Prop. 1 S (2021–2022). I denne forbindelse vil jeg også vurdere om og på hvilken måte det eventuelt kan lyses ut LIS1-stillinger som kan ha en lokal profil som stimulerer til rekruttering i distriktene og som kan tilpasses hverdagen og kompetansen til erfarne leger som har jobbet lenge som fastleger i kommuner med rekrutteringsutfordringer. Slike LIS1-stillinger vil forhåpentligvis kunne bli et attraktivt rekrutteringsvirkemiddel som kommuner kan benytte seg av for å tiltrekke seg motiverte kandidater til spesialisering innen allmennmedisin.