Skriftlig spørsmål fra Guri Melby (V) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:1098 (2021-2022)
Innlevert: 31.01.2022
Sendt: 01.02.2022
Besvart: 08.02.2022 av helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol

Guri Melby (V)

Spørsmål

Guri Melby (V): Hvis regjeringen går videre med planene om å legge ned Oslo sykehus mot Oslo bystyres vilje, vil statsråden da ta initiativ til å gi tilbake Ullevål sykehus-tomta til Oslo kommune?

Begrunnelse

Ved innføringen av de statlige helseforetakene ble Oslo kommunes sykehuseiendommer overdratt til staten helt gratis. Det var ingen vanskelig sak ettersom tomtene skulle brukes til å gi sykehustjenester til Oslos befolkning, men forutsetningen var at tomtene skulle brukes til nettopp sykehusdrift.
Regjeringen ser ikke ut til å lytte til lokalpolitikerne når de nå vil fortsette med planene om å legge ned Ullevål sykehus, mot bystyrets vilje. Venstre ønsker å beholde og videreutvikle Ullevål sykehus, men hvis regjeringen ender opp med å overkjøre Oslo i denne saken bør regjeringen gi sykehustomta tilbake til kommunen. Dersom staten skulle utvikle tomta Oslo ønsker å beholde til sykehusdrift (til for eksempel bolig) for å finansiere deler av de enorme kostnadene ved nytt sykehus på Gaustad, vil det være et stort paradoks.
Det bør være rett og rimelig at staten gir tomta til Ullevål sykehus tilbake til Oslo kommune dersom regjeringen har tenkt å legge ned sykehusdriften ved Ullevål på tross av Venstre og Oslo bystyres motstand. Jeg håper statsråden er enig i logikken i det.

Ingvild Kjerkol (A)

Svar

Ingvild Kjerkol: Jeg ikke enig i synspunktene som her fremmes. Det er nå 20 år siden staten, ved de regionale helseforetakene, overtok ansvaret for sykehusvirksomheten, inkludert bygg og eiendom som ble brukt til formålet. Fylkeskommunene fikk samtidig slettet sin sykehusrelaterte gjeld. Spørsmålet om bruk av tilbakeføringsklausuler ble behandlet i Ot. prp. nr. 66 (2000-2001) Om lov om helseforetak m.m. Ved sosialkomiteens behandling av Innst. O. nr. 18 (2000-2001) uttalte et flertall av sosialkomiteen at salg for å finansiere et nybygg på et annet sted var rimelig. Sykehusbygg og verdiene de utgjør, sammen med de årlige økonomiske rammene fra Stortinget, er grunnlaget for videre drift og investeringer i spesialisthelsetjenesten. Det har vært foretatt en rekke salg av sykehusbygg og eiendommer, samt gjort betydelige investeringer på nye tomter siden helseforetaksreformen i 2002. Ingen fylkeskommuner har fått tilbakeført eiendom vederlagsfritt.
Føringene som vil bli lagt til grunn i denne saken er de samme som legges til grunn i alle saker om salg av eiendom fra spesialisthelsetjenesten. I henhold til helseforetaksloven § 31 skal salg av helseforetakenes eiendommer forelegges departementet og behandles i foretaksmøtet. I slike saker stilles det generelt krav om at frigjorte midler skal benyttes til nedbetaling av gjeld eller investeringer i varige verdier i spesialisthelsetjenesten. Et salg av Ullevål skal ikke besluttes før etter at etappe 2 av Nye Oslo universitetssykehus er regulert og utredet i forprosjekt og det foreligger detaljerte planer som sikrer at hele Groruddalens befolkning får sitt lokalsykehustilbud ved Aker sykehus.