Dagfinn Henrik Olsen (FrP): Mener statsrådens at det er rett at forvaltningen generelt kan tilsidesette vergemålsloven i enkelte saker, og i den forbindelse overta statsforvalterens oppgaver med å avgjøre at en av foreldrene skal kunne opptre alene som verge, når begge foreldre har foreldreansvar, og hvordan vil statsråden sikre at utbetaling av grunn og hjelpestønad blir gjort på en slik måte at midlene blir disponert av vergene i fellesskap og at vergene rår over disse midlene i fellesskap slik vergemålsloven tilsier?
Begrunnelse
Jeg viser til spørsmål i dokument nr. 15:710 (2021-2022) Som innledning til spørsmålet ber jeg at Statsråden ser på det lovverket hun og departementet er satt til å forvalte og at rundskrivene skal gjenspeile innholdet i loven og forskriften, og sikre at lovverket anvendes korrekt. Folketrygdlovens
§ 22-1.er formulert slik.
§22-1 Hovedregel om hvem ytelsen skal utbetales til:
Ytelser etter denne loven utbetales til den som har rett til ytelsen.
Kan statsråden opplyse på hvilken måte departementet mener at en enkeltsak kan utløse den endring i rundskrivet som foranlediget spørsmål 15:710 om at grunn og hjelpestønad nå kan utbetales til en konto som tilhører den forelder barnet bor hos. Ønsker om at en fra departementets side viser til hvor endringen er hjemlet, og spesielt hvordan denne i svaret omtalte finansinstitusjonen i denne enkeltsaken kunne avstå fra å opprette en konto i barnets navn når vergene opptrer i fellesskap.
I Statsråden svar viser en til vergemålsloven, og det det kan se ut som om statsråden og departementet har glemt § 18 i Vergemålsloven som har følgende ordlyd:
§ 18.Forholdet mellom vergene
Når ikke annet er særskilt bestemt, skal den mindreåriges verger handle i fellesskap. Blir vergene ikke enige i et spørsmål av betydning for den mindreårige, treffer statsforvalteren avgjørelsen.
I Statsrådens på spørsmål 15:710 blander Statsråden og departementet inn utenforliggende forhold som bosted og barnetrygd utbetalinger i vurderingene sine.
Det gjøres oppmerksom på at forholdet mellom vergemålsloven §89 og finansavtalelovens 25 tredje ledd er drøftet i følgende notat fra lovavdelingen.
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/-89---umyndige-og-bankkonti--forholdet-m/id455105/
Av notatet fremgår følgende:
At en bestemmelse i finansavtaleloven kan skape praktiske vanskeligheter for gjennomføringen av noen av de former for beslutninger som vergemålsloven § 89 åpner for, kan ikke i seg selv være tilstrekkelig til at finansavtalelovens bestemmelse må vike. Et offentlig organ bør vel også kunne tåle en slik praktisk vanskelighet. (Vergemålsloven er etterfølgende endret men tilsvarende bestemmelse finnes i nåværende vergemålslov §49 2 ledd.)