Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1151 (2021-2022) Innlevert: 04.02.2022 Sendt: 07.02.2022 Besvart: 15.02.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Lars Haltbrekken (SV): Nylig inngikk Statens Vegvesen kontrakt med Torghatten om to hydrogenferger som skal drifte fergesambandet over Vestfjorden. Dette var en svært gledelig beslutning. Men, det er svært viktig for verftsindustrien i Norge at oppdraget med å bygge disse to fergene havner på norske verft.Hva vil statsråden gjøre for å sikre dette og unngå å havne i en situasjon som da Havforskningsinstituttets nye båt, finansiert av koronamidler, ble bygget i Nederland?
Jon-Ivar Nygård: Jeg vil minne om at anbudskonkurransen om kontrahering av forskningsfartøyet representanten viser til ble vunnet av et nederlandsk selskap. I dette tilfellet vant det norske rederiet Torghatten Nord konkurransen om å levere ferjetjenester på rv. 80 Bodø-Røst-Værøy-Moskenes. For flere spørsmål om forskningsfartøyet til Havforskningsinstituttet eller den generelle anskaffelsespolitikken, får jeg overlate til henholdsvis fiskeri- og havministeren og næringsministeren som har ansvaret for dette.I konkurransen om ferjetjenestene på rv. 80 som ble lyst ut under forrige regjering ble det ikke stilt krav til hvor skipet skal kontraheres. Jeg er derfor ikke kjent med hvor konkret ferjene skal produseres, ettersom det heller ikke er stilt krav om å opplyse dette i tilbudet og det ikke har vært formelle møter og videre oppfølging siden kontrakten ble signert i januar. Dette er ikke vanlig for staten eller andre oppdragsgivere å kreve denne typen informasjon i ferjeanskaffelser på dette tidspunktet i prosessen.Det er vanlig at norske ferjerederier ser til verft både i Norge og i utlandet når ferjer skal bygges. Det er ikke grunn til å tro at Torghatten Nord skiller seg fra andre ferjerederi på dette punktet, vi kjenner til at flere av deres konkurrenter benytter både norske og utenlandske verft. Vi ser også at det ikke er uvanlig at norske verft velges, men også dette er noe jeg per nå ikke har informasjon om for nye ferjer til Bodø-Røst-Værøy-Moskenes.Norske skipsverft har høy kompetanse og innovasjonsevne og vil derfor ha gode muligheter til å konkurrere om slike kontrakter.