Bengt Rune Strifeldt (FrP): Vil statsråden ta initiativ til å utrede muligheter og kostnader for en skipskanal gjennom Hopseidet på Nordkinn, for å bidra til en tryggere farled for små fartøy som i dag må gå rundt Nordkinnhalvøya?
Begrunnelse
Det har ligget planer siden før 2. verdenskrig om å lage en kanal som binder Laksefjorden og Tanafjorden sammen over Hopseidet. I lys av den tragiske ulykken utenfor Slettnes fyr i begynnelsen av januar mener fiskere, fiskeriorganisasjoner, ordførere og regionrådene i området at de planene må hentes frem igjen og iverksettes.
Tyskernes plan var rett og slett å sprenge og grave bort den biten av fast grunn som hindrer båter fra å komme seg over Hopseidet og mellom Tana og Laksefjorden, en strekning på under en kilometer – i tillegg til utdyping av farleden innerst mot land. Noen har også tatt til ordet for å etablere en båtvogn som man kan ta opp båtene med på den ene siden, for så å frakte de over land til den andre siden, men det vil da kun være aktuelt for de aller minste båtene.
Rundt Nordkinn er et forferdelig lite gjestmildt område i forhold til havstrømmer og bølger, og mange fiskere vegrer seg for å gå denne distansen. Det er en brutal strekning, hvor det er langgrunt og det går fra åpent hav til strømhav. Så lenge alt fungerer på båten vil det som oftest gå greit, men om ulykken er ute, har man store utfordringer i dette farvannet. Nettopp dette med sikkerhetshensyn for fiskerne og mindre fartøy, mener jeg vil være sentralt som argument for et prosjekt med kanal som binder Laksefjorden og Tanafjorden sammen.
En slik kanal, vil være et stort pluss for, ikke bare fiskere, men også for kystsamfunnene både i Øst- og Vest-Finnmark. Om vi vil utvikle og styrke kyst- og fjordsamfunnene i Finnmark og bidra til å snu den negative demografiutviklingen og skape sysselsetting og aktivitet, så er dette et godt tiltak.
Det sies at det er stor forskjell i vannstanden mellom Tanafjorden og Laksefjorden, og det må vurderes en sluseløsning som kan bidra til å redusere sterke strømmer i kanalen.