Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1289 (2021-2022)
Innlevert: 16.02.2022
Sendt: 16.02.2022
Besvart: 23.02.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Statens Vegvesen forbereder reguleringsplan for E39 Hordfast med 4 felt og 110 km/t. På Tysnes ødelegger prosjektet natur/matjordareal tilsvarende vel 300 fotballbaner. Høringsuttalelser for reguleringsplan er bare tilgjengelige ved krav om innsyn. Vegvesenet nekter innsyn i beregningene om klimagassutslipp.
Vil statsråden be vegvesenet utsette det svært kontroversielle planarbeidet med Hordfast inntil etaten har sørget for å praktisere åpenhet om høringsuttalelser og utslippsberegninger?

Begrunnelse

En av flere kontroversielle motorveiprosjekt i Norge er Hordfast i Sunnhordland. Det er et av de største nye prosjektene i NTP med anslått pris på 35 mrd. kroner.
Miljøorganisasjonene med støtte fra Fylkesmannen, Os og Bergen kommune mener Hordfast aldri bør bli bygget. Fylkesmannen har meldt at Hordfast “truleg (blir) det største naturinngrepet i Hordaland i moderne tid“.
Nylig er det også gjort nye funn av rødlistede av svært sjeldne arter i traseen.
I en situasjon med sterk uenighet og potensiale for klare brudd med Norges forpliktelser mot FNs bærekraftsmål og FNs advarsler mot dramatisk tap av artsmangfold er åpenhet og likebehandling et selvsagt krav til offentlige etater i Norge – særlig etater med store ressurser og stor kapasitet til å gjøre uopprettelige skader på verneverdig natur.
Høringsrunden for ny reguleringsplan for Hordfast er nylig avsluttet. SVV har valgt å ikke publisere høringsuttalelsene slik at de er enkle å hente ut for alle berørte parter. SVV krever i stedet innsynsbegjæring.
På konferansen «Det Nye Vestland» la SVV la frem foreløpige beregninger som skulle vise at klimapåstanden hadde saklig dekning. Da Naturvernforbundet etter møtet ba om innsyn i dokumentasjonen for påstanden fikk organisasjonen avslag i brev datert 2.2. med begrunnelse at beregningene ikke var gjort ferdig. En påstand som SVV bruker i lobbyarbeidet for Hordfast er altså tilgjengelig for lobbyister og politiske beslutningstakere på konferanse, men ikke for miljøbevegelsen.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg legger til grunn at Statens vegvesen forholder seg til og etterlever reglene som følger av offentleglova. Etter det jeg er kjent med, er også dette noe etaten gjør.
Som ledd i Statens vegvesens arbeid med å utarbeide forslag til statlig reguleringsplan for E39 Stord – Os (Hordfast), har forslag til planprogram vært på høring høsten 2021. Statens vegvesen opplyser at alle som har spurt om innsyn i konkrete dokumenter knyttet til høringsrunden for planprogrammet, har fått tilsendt disse dokumentene fortløpende.
Når det gjelder beregning av klimagassutslipp, opplyser Statens vegvesen at dette er blant temaene som vil bli svart ut når reguleringsplanen etter hvert blir sendt på høring. Beregningene er foreløpig ikke utført. Hvordan dette er tenkt gjennomført, fremgår imidlertid ifølge etaten av forslaget til planprogram.
Representant Fagerås viser i begrunnelsen for spørsmålet til konferansen «Det Nye Vestland». Jeg får opplyst fra Statens vegvesen at det på konferansen ble fremlagt foreløpige resultater fra et teknisk utredningsarbeid som pågår i etaten. Arbeidet er ledd i et systematisk arbeid med å redusere kostnader og klimagassutslipp knyttet til fjordkryssinger. Hensikten med arbeidet er å sammenligne utslipp for en fast forbindelse med bro over en fjord og utslipp for et ferjesamband. Det er ifølge etaten her valgt å gjøre beregninger for strekningen Stord – Os som et eksempel. Etaten understreker samtidig overfor meg at arbeidet ikke er en del av det formelle planarbeidet som skjer i prosjektet E39 Stord – Os. Endelig rapport fra dette arbeidet forventer etaten at vil foreligge i løpet av siste halvdel av februar måned i år, og den vil ifølge etaten da bli gjort tilgjengelig for offentligheten.
Når det gjelder prosjektet E39 Stord – Os, forutsetter regjeringen at Statens vegvesen arbeider videre med statlig reguleringsplan for prosjektet basert på vedtatt statlig kommunedelplan. Det vil være Kommunal- og distriktsdepartementet som etter tilråding fra Samferdselsdepartementet skal fastsette planprogram for reguleringsplanarbeidet og fatte vedtak om selve planen. I første omgang avventer Samferdselsdepartementet forslag til planprogram fra Statens vegvesen for vurdering.
Jeg vil også vise til at Samferdselsdepartementet har gitt Statens vegvesen i oppdrag om å utarbeide et grunnlag for å vurdere om økologisk kompensasjon bør gjennomføres for prosjektet E39 Stord – Os. Arbeidet skal samordnes med reguleringsplanarbeidet for strekningen. Rapport fra arbeidet skal sendes på høring samtidig med forslag til reguleringsplan. Dermed vil den også inngå i saksutredningen, når Kommunal- og distriktsdepartementet skal vedta reguleringsplanen, og også være grunnlag for videre oppfølging og eventuell beslutning om økologisk kompensasjon.