Mona Fagerås (SV): Statens Vegvesen forbereder reguleringsplan for E39 Hordfast med 4 felt og 110 km/t. På Tysnes ødelegger prosjektet natur/matjordareal tilsvarende vel 300 fotballbaner. Høringsuttalelser for reguleringsplan er bare tilgjengelige ved krav om innsyn. Vegvesenet nekter innsyn i beregningene om klimagassutslipp.
Vil statsråden be vegvesenet utsette det svært kontroversielle planarbeidet med Hordfast inntil etaten har sørget for å praktisere åpenhet om høringsuttalelser og utslippsberegninger?
Begrunnelse
En av flere kontroversielle motorveiprosjekt i Norge er Hordfast i Sunnhordland. Det er et av de største nye prosjektene i NTP med anslått pris på 35 mrd. kroner.
Miljøorganisasjonene med støtte fra Fylkesmannen, Os og Bergen kommune mener Hordfast aldri bør bli bygget. Fylkesmannen har meldt at Hordfast “truleg (blir) det største naturinngrepet i Hordaland i moderne tid“.
Nylig er det også gjort nye funn av rødlistede av svært sjeldne arter i traseen.
I en situasjon med sterk uenighet og potensiale for klare brudd med Norges forpliktelser mot FNs bærekraftsmål og FNs advarsler mot dramatisk tap av artsmangfold er åpenhet og likebehandling et selvsagt krav til offentlige etater i Norge – særlig etater med store ressurser og stor kapasitet til å gjøre uopprettelige skader på verneverdig natur.
Høringsrunden for ny reguleringsplan for Hordfast er nylig avsluttet. SVV har valgt å ikke publisere høringsuttalelsene slik at de er enkle å hente ut for alle berørte parter. SVV krever i stedet innsynsbegjæring.
På konferansen «Det Nye Vestland» la SVV la frem foreløpige beregninger som skulle vise at klimapåstanden hadde saklig dekning. Da Naturvernforbundet etter møtet ba om innsyn i dokumentasjonen for påstanden fikk organisasjonen avslag i brev datert 2.2. med begrunnelse at beregningene ikke var gjort ferdig. En påstand som SVV bruker i lobbyarbeidet for Hordfast er altså tilgjengelig for lobbyister og politiske beslutningstakere på konferanse, men ikke for miljøbevegelsen.