Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1316 (2021-2022) Innlevert: 18.02.2022 Sendt: 18.02.2022 Besvart: 25.02.2022 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum
Roy Steffensen (FrP): Dersom man legger gjeldende prisnivå for olje- og gasseksport til grunn hva er anslått verdi av gjenværende olje- og gassressurser på norsk sokkel?
Trygve Slagsvold Vedum: Den samlede formuen i petroleumsvirksomheten, definert som nåverdien av fremtidig årlig kontantstrøm fra virksomheten fra og med 2022, ble i Nasjonalbudsjettet 2022 anslått til vel 3 700 mrd. 2022-kroner. Statens andel av formuen, definert som nåverdien av statens netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten, ble anslått til i underkant av 3 200 mrd. 2022-kroner. Formuesberegningene bygger på anslagene for fremtidig produksjon, priser og kostnader som ble lagt til grunn i Nasjonalbudsjettet 2022, og en realrente på 3 pst. I Nasjonalbudsjettet 2022 ble det beregningsteknisk lagt til grunn at oljeprisen ville gå ned fra et gjennomsnitt på 70 dollar per fat i 2021 til 67 dollar per fat i 2022, målt i faste 2022-priser. På lang sikt, dvs. fra og med 2030, ble det lagt til grunn en oljepris på 50 dollar per fat (faste 2021-priser). For norsk gasseksport ble det lagt til grunn en gjennomsnittlig pris på 2,35 kroner per Sm3 i 2021 og 1,90 kroner per Sm3 i 2022 (faste 2022-priser). For perioden fra og med 2023 ble det lagt til grunn at gassprisen ville ta seg opp fra anslaget for 2022 som følge av et strammere globalt gassmarked. Fra og med 2030 ble det beregningsteknisk lagt til grunn en gasspris på 5,50 USD per MMBtu (faste 2021-priser).Finansdepartementet oppdaterer regelmessig beregninger av petroleumsformuen i forbindelse med fremlegg av budsjettdokumentene. Det er ikke regnet på hvor høy petroleumsformuen ville blitt, gitt dagens nivå på olje- og gassprisene. Det er stor usikkerhet om den videre utviklingen i energimarkedene, og dersom forventningene til fremtidig prisnivå skulle endre seg mye, vil det kunne ha konsekvenser også for investeringer, produksjon og kostnader på norsk sokkel. For å gi en pekepinn på energiprisenes effekt på statens netto kontantstrøm, kan en se hen til Oljeskattekontorets oppjustering av utskrevet terminskatt for 2021. I slutten av januar i år fastsatte Oljeskattekontoret terminskatten for 2021 til 295 mrd. kroner, 181 mrd. kroner høyere enn utskrevet terminskatt i fjor sommer. I sin pressemelding om tallene pekte Oljeskattekontoret på de svært høye gassprisene i andre halvår. I gjennomsnitt var prisen på norsk eksport av olje i fjor 7 pst. høyere enn lagt til grunn i budsjettet, mens gassprisen var 83 pst. høyere, målt i kroner.