Skriftlig spørsmål fra Freddy André Øvstegård (SV) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:1346 (2021-2022)
Innlevert: 21.02.2022
Sendt: 22.02.2022
Besvart: 28.02.2022 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Freddy André Øvstegård (SV)

Spørsmål

Freddy André Øvstegård (SV): Mener statsråden at regjeringen har god nok oversikt over læremiddelsituasjonen i grunnskolen og i videregående skole, og hvordan vil statsråden sikre at man har nok kunnskap om læremiddelsituasjonen i skolen i tiden fremover?

Begrunnelse

Gode læremidler er viktig for elevers læring og språk. Det har vært store endringer på læremiddelfeltet de siste årene, og det er – etter det representanten kjenner til – lenge siden det ble gjort noen overordnet gjennomgang av bruk, behov og forutsetninger på området.
Fagfornyelsen har medført et behov for å bytte ut læremidlene i grunnskolen og i videregående skole. Mye tyder på at veldig mange elever i norsk skole fortsatt mangler oppdaterte læremidler. Mange må bruke utdaterte bøker, klare seg uten læremidler i det hele tatt eller bruke kopier av nye verk. I en rekke mediesaker den siste tiden har det blitt avdekket utstrakt bruk av ulovlig kopiering av nye læreverk.
Det har blitt bevilget langt mindre midler til læremiddelinnkjøp i forbindelse med Fagfornyelsen enn ved tidligere reformer. Kommuneøkonomien mange steder har blitt påvirket av pandemien, og det er mye som tyder på at vi nå er i en situasjon hvor forskjellene mellom skoler i fattige og rike kommuner og fylkeskommuner øker.
Pandemien har også vært en katalysator for digitalisering av skolen. Det brukes digitale læremidler som er utarbeidet til læreplanmålene, men også en rekke digitale verktøy og applikasjoner som ikke er laget for bruk i skolen, og som dermed ikke trenger å tilfredsstille parallellitetskravet i opplæringsloven. Politikk og praksis for læremidler har også en side til språkpolitikken.
Store fylkeskommunale midler har over de siste 15 årene blitt brukt til å finansiere det digitale læremiddelet NDLA, og det arbeides nå for å etablere et tilsvarende prosjekt til bruk i grunnskolen. Disse prosjektene har i sin tur konsekvenser for hva som utarbeides og tilbys fra andre aktører, og hva som brukes i skolen.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Oppdaterte læremidler og med god kvalitet er viktig for elevenes opplæring. Det er kommunene og fylkeskommunene som har ansvaret for å holde elevene med nødvendige trykte og digitale læremidler. De fleste steder er valg av læremidler en viktig del av skolenes og lærernes profesjonelle handlingsrom, og slik mener jeg at det fortsatt bør være. De som arbeider tett på elevene, vet også best hvilke læremidler som egner seg best.
Normalt finansieres læremiddelinnkjøp gjennom kommunenes og fylkeskommunenes rammebevilgninger. Ekstra midler til læremiddelinnkjøp i forbindelse med fagfornyelsen har imidlertid blitt gitt som øremerket tilskudd. Utdanningsdirektoratet har utbetalt 170 mill. kroner i 2020, 100 mill. kroner i 2021 og 100 mill. kroner i 2022 til kommunene, fordelt på grunnlag av elevtall i GSI. I tillegg er det flere år på rad gitt tilskudd til innkjøp av digitale læremidler etter søknad, gjennom Den teknologiske skolesekken. Jeg vil også vise til at denne regjeringen har styrket kommuneøkonomien. I 2022 får kommunesektoren en vekst i frie inntekter på 4,5 milliarder. Vi øker sektorens frie inntekter med 2,5 milliarder kroner sammenliknet med forrige regjerings budsjett, noe som gir økt handlingsrom til å kjøpe læremidler.
Med de øremerkede midlene følger det også rapporteringskrav, men så langt har direktoratet hatt noen utfordringer med denne rapporteringen og kun 161 av 357 kommuner har rapportert. Kommunene begrunner manglende rapportering i hovedsak med manglende innkjøp og planlegging av innkjøp med koronasituasjonen. At pandemien har påvirket læremiddelinnkjøpene negativt er i tråd med den kunnskapen vi har fått gjennom Utdanningsdirektoratets halvårlige utvalgsundersøkelse Spørsmål til Skole-Norge, der læremidler ble lagt inn som tema høsten 2021. Jeg vil også vise til at vi i forbindelse med fagfornyelsen har tilgang til informasjon fra forlagenes statistikk over læremiddelsalg, og at vi drøfter situasjonen jevnlig med både KS og organisasjonene i sektoren.
Selv om vi ikke har detaljert kunnskap om alle sider ved læremiddelsituasjonen, følger departementet med på situasjonen, blant annet gjennom salgstall fra Den Norske Forleggerforening. Det er som nevnt gjennomført en utvalgsundersøkelse som kartlegger læremiddelsituasjonen per høsten 2021. Jeg vil vurdere situasjonen også ut over i 2022. Samtidig vil jeg understreke viktigheten av at skoleeierne selv både har oversikten over og kunnskap om den lokale læremiddelsituasjonen.