Skriftlig spørsmål fra Ingvild Wetrhus Thorsvik (V) til landbruks- og matministeren

Dokument nr. 15:1364 (2021-2022)
Innlevert: 23.02.2022
Sendt: 24.02.2022
Besvart: 04.03.2022 av landbruks- og matminister Sandra Borch

Ingvild Wetrhus Thorsvik (V)

Spørsmål

Ingvild Wetrhus Thorsvik (V): Hva vil statsråden gjøre for å tilrettelegge for omstilling til løsdrift i norsk melke- og storfeproduksjon, og vil statsråden garantere for at løsdriftskravet og de kompenserende tiltakene gjennomføres som planlagt?

Begrunnelse

Løsdriftskravet i norsk melke- og storfeproduksjon ble etablert gjennom dyrevelferdsmeldingen i 2003, som inneholdt følgende målsetting: «Løsdrift for alt storfe innen 20 år, forbud mot bygging av båsfjøs fra 2004.» Målet med dette kravet var å løfte dyrevelferden i norsk landbruk ved å gi dyra økt mulighet til å bevege seg i fjøset. Løsdriftskravet har bred støtte i fagmiljøene.
Til tross for at velferdseffekten av løsdrift lenge har vært godt dokumentert, ble løsdriftskravet forskjøvet til 2034 som et resultat av jordbruksforhandlingene i 2016, mot Venstres stemmer. Bakgrunnen for at flertallet godtok en utsettelse var at bondeorganisasjonene signaliserte et behov for mer tid for å kunne innfri kravet. Alle de sentrale faginstansene mente at denne utsettelsen ville påvirke dyrevelferden negativt.
Ved utgangen av 2021 sto 35 prosent av norske melkekyr fortsatt bundet på bås. I fylker som Vestland og Agder er andel båsfjøs innenfor meieriproduksjon fortsatt svært høy, henholdsvis 70 og 67 prosent. På landsbasis er 57 prosent av melkefjøsene fortsatt båsfjøs. Dette er en langt høyere andel enn hva vi finner i Danmark og Sverige, hvor den tilsvarende andelen var henholdsvis 10 og 27,5 prosent i 2019, og i andre land som Nederland og Storbritannia, hvor det nå knapt finnes båsfjøs som er i drift.
Inntil videre ligger gjennomføringen av løsdriftskravet i 2034 fast. Vi er glade for å se at Norges Bondelag har stilt seg bak gjennomføringen av løsdriftskravet. I 2024 trer det i kraft en rekke kompenserende krav for bønder med båsfjøs.
Det er svært viktig at det skapes sikkerhet rundt gjennomføringen av løsdriftskravet og de kompenserende kravene, for å sikre at bønder ikke sitter på gjerdet fremfor å omstille seg først som sist.
Det bør være et mål at den norske bonden stilles i stand til å gjennomføre nødvendige investeringer i velferdsforbedringer for dyrene, uten å bli økonomisk skadelidende. Ett mulig grep for å avhjelpe overgangen til løsdrift kan være å innrette tilskuddsordningene slik at omstilling blir mer lønnsomt i dag. Dette kan eksempelvis gjøres gjennom å innføre et dyrevelferdstilskudd som belønner samværsløsninger for ku og kalv, noe som kun er mulig å gjennomføre i et godt løsdriftsfjøs.

Sandra Borch (Sp)

Svar

Sandra Borch: Departementet har til vurdering et forslag til ny forskrift om velferd for storfe, svin, sau og geit som Mattilsynet har utarbeidet. Det er derfor for tidlig å si noe om hvilke krav som endelig vil nedfelles i denne forskriften.
I Hurdalsplattformen viser regjeringen til at man ville prioritere å styrke investeringsvirke-midlene i landbruket. I samsvar med denne ambisjonen ble investerings- og bedriftsutviklingsmidlene, som forvaltes av Innovasjon Norge, styrket med 200 mill. kroner for 2022. Midlene skal målrettes til investeringer på bl.a. små og mellomstore melkebruk for å følge opp løsdriftskravet. Med denne styrkingen vil vi for 2022 kunne fordele nærmere 880 mill. kroner i investeringstilskudd. Vi mener også at Innovasjon Norge bør ta en mer aktiv sparring- og rådgiverrolle for de jordbruksforetak som gjennomfører investeringsprosjekter. Bedre rådgivning kan bidra til flere økonomisk bærekraftige prosjekter i målgruppen 15-30 kyrsbruk, slik at et større antall bruk får mulighet til å omstille seg. Av hensyn til de utfordringene landbruksnæringen står ovenfor når det gjelder omlegging fra båsfjøs til løsdriftsfjøs, har vi også utfordret Innovasjon Norge på å komme med flere innspill til årets jordbruksoppgjør med forslag til ytterligere endringer i virkemiddelbruken.
I begrunnelsen til spørsmålet blir det vist til at et mulig grep for å avhjelpe overgangen til løsdrift, kan være å innrette tilskuddsordningene slik at omstilling blir mer lønnsomt enn i dag. Det blir pekt på at dette eksempelvis kan gjøres ved å innføre et dyrevelferdstilskudd.
Jeg vil i denne sammenheng vise til Innst. 130 S (2021-2022), hvor regjeringen i tilrådingen fra næringskomiteen blir bedt om å utrede bl.a. hvordan økonomiske virkemidler i landbruks-politikken kan innrettes på en måte som bidrar til god dyrevelferd. Regjeringen vil i samsvar med dette komme tilbake til temaet i den kommende stortingsmeldingen om dyrevelferd.