Mona Fagerås (SV): I dag bygges det en rekke overdimensjonerte motorveier, til skade for natur og klima, og som koster dyrt både for folk og staten.
Vil samferdselsministeren sette en stopper for at veinormalene brytes, og hva gjør statsråden for å følge opp budsjettavtalen for å sikre at Statens vegvesen og Nye Veier minimerer tapet av natur og matjord, og reduserer utbyggingskostnader og bompenger?
Begrunnelse
Mange veiutbygginger er i planfasen. Men ikke alle planene følger regelverket. Noen overdimensjoneres utover hva veinormalene (håndbok N100) åpner for. Slik overdimensjonering gir en ytterligere skade på natur, matjord og klima.
Ett eksempel er E134 Saggrenda–Elgsjø, som har fått penger i statsbudsjettet for 2022 for å gjøres klart til anleggsstart. Denne veistrekningen har en lav trafikkmengde på rundt 5300 kjøretøy i døgnet. Likevel planlegges den som 4-felts motorvei for 110 km/t. Veinormalene sier at dette skal gjøres når det forventes en trafikk på minst 12 000 kjøretøy i døgnet. Det er lov å bygge slik vei også ved lavere trafikkmengder – ned til 6000 kjøretøy i døgnet – dersom den samfunnsøkonomiske analysen viser at dette er mer lønnsomt enn en 2/3-felts vei for 90 km/t. Men den samfunnsøkonomiske analysen for prosjektet viser at 4 felt og 110 km/t er mer ulønnsomt, mer klimaskadelig og mer trafikkfarlig enn 2/3 felt og 90 km/t, i tillegg til at det blir større arealinngrep.
Punkt 24 i budsjettavtalen med SV ber regjeringen sørge for at Statens vegvesen og Nye Veier AS ved bygging av nye veier bruker handlingsrommet i veinormalene for å sikre at tapet av matjord og natur blir så lavt som mulig samt sørge for at utbyggingskostnader og bompenger holdes nede. I dette tilfellet er det ikke snakk om å utnytte et handlingsrom for å oppnå det motsatte av intensjonene i Stortingets vedtak. Det er direkte brudd med veinormalenes krav.
Det er nå flere veistrekninger rundt i landet som planlegges med 4 felt og fartsgrense 110 km/t med trafikkmengder som ligger langt under 12 000 kjøretøy i døgnet. Vi kan ikke se at det foreligger noen dokumentasjon på at de valgte løsningen er mer samfunnsøkonomisk lønnsomme enn primært foreskrevne løsningen, nemlig 2/3 felt og fartsgrense 90 km/t.