Olaug Vervik Bollestad (KrF): Under pandemien har eksamener blitt avlyst i VGS. Det vil ha betydning for opptaket til høyere utdannelse, i og med at sjansene for å gå ned i karakterer ved eksamen er betydelig. For elever med høye karakterer er sannsynligheten for å gå ned en eller flere karakterer ved skriftlig eksamen 72–85 prosent. Dermed vil elever som konkurrerer innenfor samme opptaksordning ikke konkurrere på like vilkår.
Vil statsråden ta grep for å sikre rettferdighet, tillit og like konkurransevilkår i opptaksvilkårene til høyere utdannelse?
Begrunnelse
Generelt blir det norske opptaks-systemet til høyere utdannelse oppfattet som rettferdig, både av elever, studenter og høyere utdannelsesinstitusjoner. Det er tre hovedgrunner til dette: 1) at opptakssystemet vi har er basert på karakterer og dermed elevenes meritter, 2) at søkerne bli behandlet likt og 3) at systemet er forutsigbart. Opplevelsen av rettferdighet i opptakssystemet er viktig for tillit til systemet som helhet, og for at elever i ulike kull skal føle at de konkurrerer om studieplasser og muligheter i høyere utdannelse på like vilkår.
Pandemien har rokket ved systemet, siden ikke alle lenger søker på samme grunnlag og endringer i hva som inkluderes i karaktersnittet truer stabilitet og forutsigbarhet. Det er mangel på likebehandling av dem som søker i samme gruppe som er problemet. Med andre ord vil skriftlig eksamener på vitnemålet kunne bidra til å trekke ned karaktergjennomsnittet særlig mye for elever med gode karakterer.
En praktisk mulig måte å gjøre dette på, er å fjerne eksamenskarakterene fra vitnemålet for kullene som gikk ut i fjor og i 2019. Men dersom man skal strebe etter å gjøre det på en måte som oppfattes som rettferdig for alle tre grupper må både eksamenskarakterene fra 2. og 3. klasse fjernes.