Skriftlig spørsmål fra Tage Pettersen (H) til barne- og familieministeren

Dokument nr. 15:1510 (2021-2022)
Innlevert: 08.03.2022
Sendt: 09.03.2022
Besvart: 22.03.2022 av barne- og familieminister Kjersti Toppe

Tage Pettersen (H)

Spørsmål

Tage Pettersen (H): Kan barne- og familieministeren gjøre rede gjøre for hvordan virksomhetene får den nødvendige og forutsatte veiledning etter åpenhetsloven, slik at de kan etterleve loven på en måte som gjør at de ikke blir ilagt sanksjoner?

Begrunnelse

Åpenhetsloven trer i kraft 1. juli 2022, og virksomhetene er nå i ferd med å forberede seg på dette.
Etter § 8 i loven skal Forbrukertilsynet blant annet arbeide for at reglene i loven ble fulgt.
I Prop. 150 L (2021-2022) var det en tydelig forutsetning at Forbrukertilsynet skal veilede. “Loven må suppleres av veiledningen“ fra Forbrukertilsynet heter det blant annet, nettopp fordi pliktene i loven er mindre tydelig og mindre detaljerte enn det som var ønskelig. Tilsynet skal spille “en viktig rolle i å konkretisere plikten“ til å utføre aktsomhetsvurderinger, heter det videre.
Proposisjonen peker også på at “den primære oppgaven for tilsynsmyndigheten blir å få virksomhetene til frivillig å innrette seg etter reglene gjennom å gi god veiledning“. “God generell veiledning blir et viktig virkemiddel for å oppnå lovens målsetning på en ressurseffektiv måte“, skrev departementet også.
Veiledningsplikten ble beskrevet slik at den “innebærer at Forbrukertilsynet blant annet skal avholde kurs om pliktene i loven, utarbeide veiledningsmateriell som eksempelvis konkretiserer menneskerettighetene som lovens plikter omfatter, og gi virksomhetene nærmere bistand med hvordan de skal gå frem for å oppfylle lovens krav“.
I Innst. 603 (2020-2021) var det et tydelig signal fra komiteen om at Forbrukertilsynet måtte styrkes. Den forrige regjeringen satte derfor av 10 mill. kroner til slik styrking.
Forbrukertilsynet skriver i dag på sine nettsider at “Vi jobber nå med å rekruttere og bygge opp kompetanse om åpenhetsloven. Vi har derfor ikke anledning til å svare på alle henvendelser, eller veilede konkret og individuelt“.
Det ser derfor ut til at bedriftene ikke får den veiledningen som var klart forutsatt ved forberedelsen av loven. Denne kan igjen bety at det blir vanskeligere for bedriftene å etterleve loven fra 1. juli 2022, med risiko for sanksjoner. Flere tar nå til orde for at Forbrukertilsynet bør utsette bruken av reaksjoner.

Kjersti Toppe (Sp)

Svar

Kjersti Toppe: Som representanten er kjend med, har Forbrukartilsynet fått oppgåva med å rettleie dei næringsdrivande og føre tilsyn med openheitslova. Reglene om sanksjonar trer i kraft samstundes med resten av lova den 1. juli 2022.
Forbrukartilsynet arbeider aktivt med å få på plass naudsynt kompetanse og god rettleiing. Dei har oppretta ein eigen seksjon for rettleiing og tilsyn med openheitslova. Tilsynet har òg innleia dialog og samarbeid med ulike offentlege- og private aktørar for å dele erfaringar og informasjon om dei tilhøva lova gjeld og korleis tilsynet vil utøve si rolle. Fram mot at lova trer i kraft, har tilsynet planlagt føredrag og møte med næringsdrivande og interesseorganisasjonar for å informere om krava i lova og korleis tilsynet arbeider.
På nettstaden til Forbrukartilsynet er det ei eiga temaside om openheitslova. Temasida inneheld mellom anna informasjon om kven lova gjeld, og ulike kjelder med opplysingar som dei næringsdrivande kan nytte i arbeidet med å oppfylle krava i lova. Temasida blir kontinuerleg utvida. Forbrukartilsynet har òg oppretta e-postadressa apenhetsloven@forbrukertilsynet.no som dei næringsdrivande kan nytte dersom dei har spørsmål om lova. Spørsmåla som tilsynet får, blir nytta til å forbetre rettleiinga om lova. Forbrukartilsynet skal gje god rettleiing, og målet er å hjelpe dei næringsdrivande også i spesifikke og konkrete spørsmål.
Barne- og familiedepartementet har i tildelingsbrevet til Forbrukartilsynet for 2022 peikt på at rettleiing om openheitslova skal prioriterast. Det er ikkje eit mål at Forbrukartilsynet raskt skal ta i bruk sanksjonar. Forbrukartilsynet har bekrefta at rettleiing og informasjon vil være det primære for arbeidet i tida framover. Eg er likevel oppteken av at det ikkje blir skapt eit inntrykk av at tilsynet ikkje vil reagere på omfattande og openberre brot på reglane i openheitslova. Eit slikt inntrykk vil kunne føre til at næringsdrivande ikkje kjem i gang med arbeidet for å rette seg etter lova.