Tage Pettersen (H): Kan barne- og familieministeren gjøre rede gjøre for hvordan virksomhetene får den nødvendige og forutsatte veiledning etter åpenhetsloven, slik at de kan etterleve loven på en måte som gjør at de ikke blir ilagt sanksjoner?
Begrunnelse
Åpenhetsloven trer i kraft 1. juli 2022, og virksomhetene er nå i ferd med å forberede seg på dette.
Etter § 8 i loven skal Forbrukertilsynet blant annet arbeide for at reglene i loven ble fulgt.
I Prop. 150 L (2021-2022) var det en tydelig forutsetning at Forbrukertilsynet skal veilede. “Loven må suppleres av veiledningen“ fra Forbrukertilsynet heter det blant annet, nettopp fordi pliktene i loven er mindre tydelig og mindre detaljerte enn det som var ønskelig. Tilsynet skal spille “en viktig rolle i å konkretisere plikten“ til å utføre aktsomhetsvurderinger, heter det videre.
Proposisjonen peker også på at “den primære oppgaven for tilsynsmyndigheten blir å få virksomhetene til frivillig å innrette seg etter reglene gjennom å gi god veiledning“. “God generell veiledning blir et viktig virkemiddel for å oppnå lovens målsetning på en ressurseffektiv måte“, skrev departementet også.
Veiledningsplikten ble beskrevet slik at den “innebærer at Forbrukertilsynet blant annet skal avholde kurs om pliktene i loven, utarbeide veiledningsmateriell som eksempelvis konkretiserer menneskerettighetene som lovens plikter omfatter, og gi virksomhetene nærmere bistand med hvordan de skal gå frem for å oppfylle lovens krav“.
I Innst. 603 (2020-2021) var det et tydelig signal fra komiteen om at Forbrukertilsynet måtte styrkes. Den forrige regjeringen satte derfor av 10 mill. kroner til slik styrking.
Forbrukertilsynet skriver i dag på sine nettsider at “Vi jobber nå med å rekruttere og bygge opp kompetanse om åpenhetsloven. Vi har derfor ikke anledning til å svare på alle henvendelser, eller veilede konkret og individuelt“.
Det ser derfor ut til at bedriftene ikke får den veiledningen som var klart forutsatt ved forberedelsen av loven. Denne kan igjen bety at det blir vanskeligere for bedriftene å etterleve loven fra 1. juli 2022, med risiko for sanksjoner. Flere tar nå til orde for at Forbrukertilsynet bør utsette bruken av reaksjoner.