Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1581 (2021-2022)
Innlevert: 15.03.2022
Sendt: 15.03.2022
Besvart: 23.03.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Som svar på spørsmål 1365 skriver statsråden at det er rom for å bygge firefelts motorveier for lave trafikkmengder, men han unnlater å nevne at det kun gjelder dersom det er samfunnsøkonomisk fornuftig.
Derfor spør jeg på nytt, vil statsråden sette en stopper for at det ikke bygges firefelts motorvei for lave trafikkmengder der det ikke er samfunnsøkonomisk fornuftig, i tråd med veinormalen?

Begrunnelse

Konsekvensutredningen for E134 Saggrenda-Elgsjø viser at 2/3-felts vei er det klart mest lønnsomme alternativet, og mye mer lønnsomt enn fire felt. Det gir også mindre ulykker, en halv milliard sparte utbyggingskostnader, mindre støy, mindre forurensning og mindre naturødeleggelser.
Bakgrunnen for spørsmålet er at det bygges svært mange overdimensjonerte motorveier i dag, stikk i strid med veinormalen. I budsjettavtalen med SV har regjeringen forpliktet seg til å utnytte handlingsrommet i veinormalen til å minimere tap av natur og matjord, samt redusere klimagassutslipp, utbyggingskostnader og bompenger. I tillegg kan man ifølge veinormalen bare bygge firefelts motorvei på lite trafikkerte strekninger når det er samfunnsøkonomisk fornuftig. Dette ser vi imidlertid at brytes gang på gang. Nå lurer SV på hva statsråden har tenkt til å gjøre for å stoppe den praksisen.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Som grunnlag for veiplanleggingen og standardvalg beregnes trafikkmengden på aktuell ny vei 20 år etter forventet åpningsår. Sammen med kunnskap om hvilket behov veien skal tjene, danner dette grunnlaget for vurderingen av standardvalg ut fra veinormalene. I N100 vei- og gateutforming er det nå gitt anledning til å vurdere både 2/3-felt og firefelt fra 6000 ÅDT i prognoseåret, men det er presisert at samfunnsøkonomiske analyser skal legges til grunn for standardvalg. Tidligere var grensen for firefeltsvei 12 000 ÅDT i prognoseåret.
Det gjøres samfunnsøkonomisk analyse for alle veiprosjekter i kommunedelplanfasen, eller i reguleringsplanfasen dersom man går rett på regulering, noe som også er gjort for prosjektet E134 Saggrenda-Elgsjø. I en slik analyse vurderes både prissatte og ikke prissatte konsekvenser, herunder klima og andre miljøkonsekvenser.
I dette prosjektet viste trafikkberegningene som ble utført i forbindelse med konsekvensutredningen, at ÅDT i dimensjoneringsåret ville ligge tett opp til kravet for firefelts motorvei på 12.000 ÅDT, selv uten at beregningene tok hensyn til planlagte utbedringer andre steder på E134. Det er usikkerhet knyttet til fremtidig trafikkutvikling på denne viktige øst-vest-forbindelsen, og ut fra en helhetsvurdering anbefalte Statens vegvesen derfor en løsning som er robust utfra usikkerheten knyttet til fremtidig trafikkutvikling.
Statens vegvesen har jobbet med å optimalisere prosjektet og det foreligger ikke oppdaterte beregninger av samfunnsøkonomisk lønnsomhet for en løsning med 2/3-feltsvei. Departementet har bedt om at Statens vegvesen gjøre oppdaterte beregninger før prosjektet går videre i prosessen til KS2 (ekstern kvalitetssikring). Jeg vil vurdere saken på nytt når dette arbeidet er gjennomført. Jeg vil også vise til gjennomgangen som ble varslet i mitt svar på spørsmål nr. 1365 til skriftlig besvarelse. På bakgrunn av dette arbeidet vil Samferdselsdepartementet vurdere endringer i veinormalene, som for eksempel innslagspunkt for firefeltsveier. Dette kan også få konsekvenser for standardvalg for det aktuelle prosjektet.