Mona Fagerås (SV): Som svar på spørsmål 1365 skriver statsråden at det er rom for å bygge firefelts motorveier for lave trafikkmengder, men han unnlater å nevne at det kun gjelder dersom det er samfunnsøkonomisk fornuftig.
Derfor spør jeg på nytt, vil statsråden sette en stopper for at det ikke bygges firefelts motorvei for lave trafikkmengder der det ikke er samfunnsøkonomisk fornuftig, i tråd med veinormalen?
Begrunnelse
Konsekvensutredningen for E134 Saggrenda-Elgsjø viser at 2/3-felts vei er det klart mest lønnsomme alternativet, og mye mer lønnsomt enn fire felt. Det gir også mindre ulykker, en halv milliard sparte utbyggingskostnader, mindre støy, mindre forurensning og mindre naturødeleggelser.
Bakgrunnen for spørsmålet er at det bygges svært mange overdimensjonerte motorveier i dag, stikk i strid med veinormalen. I budsjettavtalen med SV har regjeringen forpliktet seg til å utnytte handlingsrommet i veinormalen til å minimere tap av natur og matjord, samt redusere klimagassutslipp, utbyggingskostnader og bompenger. I tillegg kan man ifølge veinormalen bare bygge firefelts motorvei på lite trafikkerte strekninger når det er samfunnsøkonomisk fornuftig. Dette ser vi imidlertid at brytes gang på gang. Nå lurer SV på hva statsråden har tenkt til å gjøre for å stoppe den praksisen.