Kirsti Bergstø (SV): Hvordan vil statsråden sørge for at helsetjenestene gjør det de kan for å sikre forsvarlige helsetjenester under konflikt og sørge for at Helsetilsynet har nødvendig kontakt med partene for å sikre at vurderingen av om det foreligger fare for liv- og helse bygger på et korrekt faktagrunnlag?
Begrunnelse
I helsesektoren er veien kort mellom streik og tvungen lønnsnemd. Regjeringen har det overordnede ansvaret for at spesialisthelsetjenesten er forsvarlig. Samme krav gjelder for kommunene etter lov om kommunale helse- og omsorgstjenester og kravet gjelder også under streik. Helse- og omsorgsdepartementet bekreftet i to brev av 28. og 29. mai 2010 at virksomhetene er forpliktet til å søke dispensasjon for å unngå at det oppstår fare for liv og helse under streiken for å oppfylle det lovfestede forsvarlighetskravet.
I sitt svar på spørsmål fra Kirsti Bergstø slår arbeids- og inkluderingsministeren fast at Helsetilsynet skal sørge for at saken er så godt opplyst som mulig og at virksomhetene har gjort det de kan for å sikre pasienter og brukere forsvarlige helsetjenester.
Under Høyreregjeringen valgte Helse- og omsorgsdepartementet ikke å påse at arbeidsgiverne gjorde det de kunne for å unngå at det oppstod fare for liv og helse. Dette på tross av at kravet til forsvarlighet forble uendret av Stortinget. Helsetilsynet sier også i brev av 14.02.2014 til helse- og omsorgsdepartementet at de har sluttet å kontakte partene fordi Helsetilsynet «har hatt en gjennomgang av tidligere praksis med å ha til dels tett kontakt og dialog med partene om gjennomføringen av konflikten, og kommet til at en slik praksis ikke er forenlig med tilsynsrollen og – mandat, og derfor ikke hensiktsmessig». Konsekvensen var at Helsetilsynets råd om at det var fare for liv og helse ikke bygget på et forsvarlig grunnlag, herunder at det ikke ble stilt krav til at helseforetakene hadde gjort det de kunne for å sikre pasienter og brukere. Det er dette rådet som danner grunnlaget for lønnsnemndsinngrepet. Skal et så alvorlig inngrep som tvungen lønnsnemd kunne forsvares, må grunnlaget for å gripe inn i tvisten være betryggende. Det innebærer at Helse- og omsorgsdepartementet må sørge for at helsetjenestene også gjør det som er nødvendig for å drive forsvarlig under streiken slik brevene fra 2010 gir uttrykk for og sørge for at Helsetilsynet kontakter partene for å forvisse seg at faktagrunnlaget de har fått seg forelagt er riktig før rådet til Arbeids- og inkluderingsministeren gis slik praksis var frem til 2014.