Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1689 (2021-2022) Innlevert: 26.03.2022 Sendt: 28.03.2022 Besvart: 06.04.2022 av olje- og energiminister Terje Aasland
Lars Haltbrekken (SV): 17. mars sendte OED TFO 2022 ut på høring. I høringsbrevet skriver departementet: "Regjeringen vil komme tilbake til hvordan Hurdalsplattformens formulering om at klima og miljø skal vurderes mer helhetlig i TFO-runder vil bli fulgt opp for runder etter årets runde." Samtidig med at en vurdering av klima og miljø utsettes, foreslås det å lyse ut blokker innenfor det området hvor den faktiske iskantsonen er. Hvordan kan regjeringen mene det er forsvarlig, i dagens kritiske miljø og klimasituasjon, å utsette miljøvurderingene?
Terje Aasland: Hensynet til det ytre miljø og andre næringer har fra starten vært en integrert del av forvaltningen av petroleumsressursene på norsk kontinentalsokkel. Petroleumspolitikken, rammer for virksomheten og hensynet til natur- og miljø og andre samfunnsforhold har vært gjenstand for grundige vurderinger og avveininger i Stortinget over flere tiår. Det er bred politisk enighet om petroleumspolitikken på Stortinget og har vært det gjennom flere Storting.Det er utviklet et omfattende HMS-regelverk som stiller strenge krav til selskapenes styring av virksomheten. Regelverkets funksjonelle karakter innebærer at kravene til forsvarlighet blir strengere når virksomheten foregår i områder som tilsier strenge krav. Gjennom HMS-forskriftene og tillatelser etter forurensningsloven setter myndighetene vilkår for virksomheten. Ingen petroleumsvirksomhet på norsk sokkel gjennomføres med mindre den kan utføres på en forsvarlig måte. Det kreves samtykke eller myndighetstillatelse for all aktivitet, inkludert leting, utbygging, drift og avslutning. Regjeringen har ambisiøse klimamål, og vi fortsetter å videreutvikle klimapolitikken for å nå disse klimamålene. Klimautfordringen er global og må derfor løses gjennom internasjonalt samarbeid. Etablert norsk klimapolitikk bygger på prinsippet fra det FN-ledede klimasamarbeidet om at hvert land, inklusive Norge, er ansvarlig for utslipp fra sitt territorium og sin økonomiske sone. Utslippene fra petroleumssektoren er på tur ned, men skal videre ned som del av arbeidet med å nå våre utslippsmål. Regjeringen vil komme tilbake til hvordan klima og miljø skal vurderes mer helhetlig i TFO-rundene. Før et område er tilgjengelig for tildeling av utvinningstillatelser for petroleumsvirksomhet må Stortinget ha åpnet området for petroleumsvirksomhet. For åpnede områder blir det fastlagt områdespesifikke rammer for petroleumsvirksomheten i de helhetlige forvaltningsplanene for havområdene, sist gang i 2020, jf. Meld. St. 20 (2019-2020) og Innst. 382 S (2019-2020). Forvaltningsplanene er gjenstand for en omfattende politisk prosess hvor forskjellige hensyn veies mot hverandre basert på et oppdatert faglig grunnlag. Gjennom behandlingen av forvaltningsplanene tar Stortinget blant annet tatt stilling til hvor i åpnet areal det kan tildeles nye utvinningstillatelser, og eventuelt på hvilke vilkår. Det området representanten spør om er et område der Stortingsflertallet i 2020 konkluderte med at nye utvinningstillatelser kan tildeles. I forkant av utlysning av en konsesjonsrunde er det i tillegg en offentlig høring i tråd med de retningslinjer som Stortinget har sluttet seg til gjennom Meld. St. nr. 28 (2010-2011).Regjeringen legger Stortingets beslutninger om avveininger mellom ulike hensyn til grunn ved gjennomføring av alle konsesjonsrunder, inkludert TFO 2022. Vi har en kunnskapsbasert forvaltning av våre havområder gjennom omfattende og systematiske prosesser, hvor kunnskap om miljø og næringsvirksomhet legges til grunn for de avveiinger som gjøres. Jeg mener derfor det er fullt ut forsvarlig å gjennomføre TFO 2022.