Skriftlig spørsmål fra Linda Hofstad Helleland (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1739 (2021-2022)
Innlevert: 31.03.2022
Sendt: 31.03.2022
Besvart: 08.04.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Linda Hofstad Helleland (H)

Spørsmål

Linda Hofstad Helleland (H): Kan statsråden gi en forsikring om at det største vegprosjektet i Trøndelag E6 Åsen-Steinkjer, ikke er et av de prosjektene som skal skyves på eller avlyses?

Begrunnelse

Statsministeren uttalte nylig at det kan være noen planlagte prosjekter som må utsettes eller avlyses fremover, og viste til at dette kan gjelde store prosjekter knyttet til samferdsel og transportplanen.
Samferdselsministeren uttalte til Adresseavisen 30. mars 2022:

"Vi må se på prioriteringene våre på nytt, også innenfor samferdselssektoren. Hvordan dette konkret skal gjøres og hvilke prosjekter som eventuelt vil måtte skyves på, vil jeg diskutere med våre underliggende virksomheter fremover i budsjettprosessen".

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Som det fremgår av Prop. 78 S (2021-2022) om økonomiske tiltak som følge av krigen i Ukraina er norsk økonomi nå i en høykonjunktur, med utsikter til tiltagende lønns- og prisvekst og renteoppgang. Økt offentlig pengebruk i en situasjon med høy aktivitet i økonomien og mangel på tilgjengelige ressurser, vil forsterke presset på priser og lønninger.
Jeg mener det er viktig å bidra til å skape trygghet i en urolig tid, men dette må skje gjennom ansvarlige prioriteringer og ikke gjennom garantier om oppstart av store samferdselsprosjekter.
I Meld. St. 20 (2020-2021) Nasjonal transportplan 2022-2033 (NTP) ble det lagt opp til at regjeringen tar sikte på en gradvis innfasing av ressursene i planen. Ressursbruken i det enkelte budsjettår vil bli tilpasset det samlede økonomiske opplegget i statsbudsjettet, innenfor rammene som følger av handlingsregelen og tilstanden i norsk økonomi. Det heter også at endringer i det budsjettmessige handlingsrommet framover vil kunne påvirke innfasing og gjennomføring av planen.
Vi ser nå hvorfor dette er et viktig premiss i NTP og det er derfor jeg har sagt at vi må se på prioriteringene våre på nytt, også innenfor samferdselssektoren. Stortinget har videre bedt om en gjennomgang av veiporteføljen i Nasjonal transportplan fram mot 2023-budsjettet. Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget med denne gjennomgangen. Prop. 1 S (2022-2023) vil inneholde regjeringens forslag til ressursbruk i samferdselssektoren i 2023. Som kjent ligger det i Nye Veier AS’ modell at de selv vurderer rekkefølge og oppstart for sine prosjekter innenfor de fastsatte økonomiske rammene for selskapet. For Statens vegvesen vil budsjettforslaget vise hvilke prioriteringer regjeringen gjør når det gjelder anleggsstart, forberedelse for anleggsstart og videre planlegging av store prosjekter.
Jeg vil ikke nå gi noen garanti til planlagte prosjekter om at de ikke kan bli berørt av arbeidet med å prioritere offentlig ressursbruk innenfor en samlet ansvarlig økonomisk ramme.