Skriftlig spørsmål fra Sofie Marhaug (R) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1740 (2021-2022)
Innlevert: 31.03.2022
Sendt: 01.04.2022
Besvart: 08.04.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Sofie Marhaug (R)

Spørsmål

Sofie Marhaug (R): I Haugalandspakken er det planlagt å bruke minst 100 mill. kr på et prosjekt på kommunal vei, med ukjent nytteverdi for fylkesvei. En slik bruk av bompengene ser ut til å bryte med St.prp. som ligger til grunn for Haugalandspakken og kanskje også nytteprinsippet for bompenger.
Vil statsråden her foreta seg noe for å sikre at bompengene brukes på lovlig måte?

Begrunnelse

Haugalandspakken (2008–2023) har som mål om å oppgradere fylkes- og europaveinettet på Haugalandet. Den ble i forvaltningsrevisjonen av 2021 utsatt for sterk kritikk av Rogaland revisjon. Kritikken går i korte trekk ut på dårlig planlegging, prioritering og økonomistyring. Dette har resultert i at mange skisserte og planlagte prosjekter aldri kommer til å bli realisert. Et tresifret millionbeløp er trolig brukt til å planlegge og regulere prosjekter som mest sannsynlig ikke vil bli realisert innenfor Haugalandspakken.
Til sommeren planlegger Haugalandspakken å lyse ut et prosjekt i Åkrehamn på Karmøy til en verdi av anslagsvis 120 mill. kr (totale bevilgninger til prosjektet er omtrent 145 mill. kr). Prosjektet består av en rundkjøring på fv. 547 og en sammenkobling av kommunalt vegnett. Å ruste opp kommunalt vegnett har aldri vært en del av den vedtatte målsettingen med Haugalandspakken, jamfør St.prp. nr. 57 (2006– 2007) St.prp. nr. 45 (2007–2008). Det går også an å spørre om en slik pengebruk bryter med nytteprinsippet for innkreving og bruk bompenger.
Jeg viser for øvrig til vedtatt i sak 9 i forrige styringsgruppemøte i Haugalandspakken, i februar 2022, hvor det blant annet heter:

«Når det gjelder tiltakene i Åkra sentrum, er en stor andel av disse på et kommunalt vegnett som er relativt fristilt fra fylkesvegen. Det kan derfor ikke sies at disse er påkrevd for at fylkesvegfunksjonen skal kunne ivaretas. Dersom fylkeskommunen lyser ut dette prosjektet, risikerer man dermed at staten vil motsette seg å refundere mva for tiltakene på store deler av det kommunale vegnettet.»

Kilde: https://www.rogfk.no/_f/p1/i59f63c4b-6232-4df0-8823-8be707baf7f3/moteinnkalling-s1-2022-haugalandspakken.pdf

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Bompengeordningen for Haugalandspakken har medvirket til å realisere en rekke prosjekter og tiltak for transportsystemet på Haugalandet, med nytteverdi for trafikantene. Som representanten omtaler, har det imidlertid vært kostnadsøkninger underveis siden flere prosjekter var kommet kort i planlegging og hadde usikre kostnader da pakken ble lagt fram for Stortinget. I framleggingen av utvidet Haugalandspakke i 2008 pekte Samferdselsdepartementet på risikoen med usikkerhet knyttet til kostnadene for mange av prosjektene samt den lange tidshorisonten på 15 år for gjennomføring. Utbyggingen skulle derfor tilpasses den økonomiske rammen.
Gjennom St.prp. nr. 45 (2007-2008) ble Haugalandspakken utvidet med bomstasjoner og pro-sjekter i Karmøy kommune. Et lokalt høyt prioritert prosjekt på Karmøy var daværende riksveiprosjekt 47 Åkra sør – Veakrossen (nåværende fv. 547).
Jeg er gjort kjent med at fylkeskommunen nå opplyser om at det ikke er rom for å bygge ut hele prosjektet fv. 547 Åkra sør – Veakrossen innenfor dagens pakke, samt at planleggingen har strukket ut i tid, bl.a. grunnet innsigelsesprosesser. Det skal derfor være ønskelig lokalt å starte delutbygging med rundkjøring fv. 547 og utbedring av kommunal vei i påvente av planavklaringer og finansiering av hovedprosjektet. Delutbyggingen har selvstendig nytte-effekt uavhengig om prosjektet fv. 547 Åkra sør – Veakrossen realiseres. Rogaland fylkeskommune startet arbeidet med å forberede nye bompengepakker på Haugalandet etter at dagens Haugalandspakke avsluttes. Blant annet skal det planlegges en pakke der fv. 547 Åkra sør – Veakrossen er høyt prioritert. Fylkeskommunen har søkt Samferdsels-departementet om å få forskottere planleggingsmidler til reguleringsarbeidet. Det langsiktige målet lokalt er å fullføre utbyggingen som opprinnelig forutsatt.
Siden prosjektet inngår i dagens pakke, forutsetter jeg at nytteprinsippet knyttet til bomstasjoner og prosjekter på Karmøy ble vurdert da pakken ble etablert. At deler av strekningen omfatter kommunal vei, anser jeg å ligge innenfor rammen av pakken så lenge det er et bidrag til helheten i transportsystemet. Jeg viser ellers til at for bompengepakker er nytteprinsippet ikke knyttet til det enkelte prosjekt, men til den totale utbyggingen over tid i et større geografisk område.
Dette gjelder fylkesveier, og det er lokale myndigheter som har ansvaret for å sørge for at styring og prioriteringer skjer i tråd med de gitte forutsetningene og føringene for bompengefinansiering. Styringsgruppen, Rogaland og Vestland fylkeskommuner har prioritert dette prosjektet da porteføljen var til behandling i 2020. Siden noe av delstrekningen er på kommunalt veinett, må eventuell momsrefusjon avklares nærmere og inngå i finansieringen.