Geir Jørgensen (R): Ved forrige vurderingsrunde ble fargene satt tidlig i februar 2020. Nå er vi kommet til april. Trafikklyssystemet skulle gjøre det mer forutsigbart for oppdretterne, og samtidig sikre villaksens overlevelse. Oppdrettsselskapene skal snart sette vårfisken i sjøen, men har ennå ikke fått beskjed om de kan øke, fryse eller ta ned produksjonen.
Hva er årsaken til at ministeren ikke har presentert trafikklysfargene for 2022-2023?
Begrunnelse
Styringsgruppa for trafikklyssystemet offentliggjorde sin rapport med vurdering av lakseluspåvirkning på ville laksefisk den 12. november i fjor. Det er denne vurderingen som Nærings- og fiskeridepartementet skal bruke for å bestemme trafikklysfargene for toårsperioden 2022-2023. Anbefalingen fra Styringsgruppa er relativt enkel å forholde seg til. 10 av 13 produksjonsområder har lik påvirkningsgrad i 2020 og 2021, og dermed gir fargen seg selv i disse sonene. PO2, 4 og 5 har forskjellig påvirkning i de to grunnlagsårene. I disse tre områdene har ministeren imidlertid hele 6 år med vurderingsgrunnlag å støtte seg på, og påvirkningen er regelmessig moderat eller høy i alle tre områdene. Det bør derfor være enkelt å beslutte at disse område ikke tåler vekst.