Skriftlig spørsmål fra Kathy Lie (SV) til forsvarsministeren

Dokument nr. 15:1803 (2021-2022)
Innlevert: 07.04.2022
Sendt: 07.04.2022
Besvart: 20.04.2022 av forsvarsminister Odd Roger Enoksen

Kathy Lie (SV)

Spørsmål

Kathy Lie (SV): Viser til svaret fra statsråden om Forsvarets musikk.
Rettferdiggjør statsråden en forvaltning av Forsvarets musikk der en ser bort fra sektorprinsippet i staten og der den faglige friheten er svært begrenset blant annet ved at budsjettet er på et nivå langt under et minimum ift. sammenlignbare sivile institusjoner?

Begrunnelse

I Prop. 14S 2020 -2021 Langtidsplanen for Forsvaret understrekes det nettopp at det er viktig å se på samfunnsansvaret i kombinasjon med Forsvarets egen kultur og tradisjoner.
Kapittel 11 Forsvaret som samfunnsaktør, Pkt. 11.3 Kulturarv, kulturmiljø og tradisjon. Kulturvirksomhet krever oppmerksomhet på egne premisser, siden det kan ligge andre føringer, kvalitetskrav og muligheter til grunn for denne enn for øvrig virksomhet i forsvarssektoren.
De profesjonelle sivile symfoniorkestrene har de siste 20 årene gjennom kulturløftet under Stoltenberg 1 og 2 regjeringene, fått en markant utvikling både personell og budsjettmessig. Dette er beskrevet i NOU 2013: 4 Kulturutredningen 2014 og i St. meld. 8 2018–2019 Kulturens Kraft.
Forsvarets musikk har ikke vært gjenstand for samme utvikling, men tvert i mot fått reduksjoner både i personell og budsjett fra 2016 og frem til i dag. Ingen av målsettingene som var beskrevet i St meld 33 (2008–2009) Kultur å forsvare for perioden 2009 til 2020 er fulgt opp.
Forsvarets musikk er per i dag en budsjett og resultat ansvarlig avdeling på nivå 3, hvor rapporteringen i hierarkiet kun fanger opp grønne og røde tall i Forsvarsstaben sin mål og resultatstyring.
På lik linje med de forvaltningsmessige forholdene som resulterte i flytting av Forsvarets museer til KUD, er Forsvarets musikk inne i en blindgate og har et prekært behov for en ny type forvaltning, fortrinnsvis i Forsvarssektoren, som ivaretar de grunnleggende faglige kravene til en profesjonell kulturinstitusjon.
Budsjettnivået som henvises til i statsrådens svar med en videreføring ift. saldert budsjett i 2021, er på samme nivå som i 2016 og innebærer kun faglig forsvarlig drift i de 5 korpsene i 2 av årets 12 måneder. Realiteten er at Forsvarets musikk er økonomisk utarmet og fratatt evnen til å drive faglig utvikling og profesjonell virksomhet i tråd med både armlengdes avstand prinsippet og ikke minst ambisjonene i St. meld. 8 Kulturens Kraft 2018–2019. Det er viktig å ta inn over seg at disse forholdene innebærer at dagens forvaltning av Forsvarets musikk ikke på noen måte kan sies å være ivaretatt iht. prinsippet om sektoransvar i Staten.

Odd Roger Enoksen (Sp)

Svar

Odd Roger Enoksen: Jeg viser til brev fra Stortingets president av 7. april 2022 med spørsmål fra stortings-representant Kathy Lie om Forsvarets musikk. Representanten spørsmål lyder slik: «Viser til svaret fra statsråden om Forsvarets musikk. Rettferdiggjør statsråden en forvaltning av Forsvarets musikk der en ser bort fra sektorprinsippet i staten og der den faglige friheten er svært begrenset blant annet ved at budsjettet er på et nivå langt under et minimum ift. sammenlignbare sivile institusjoner?»
Det vises til svar på spørsmål 1508 av 15. mars 2022. I svaret fra forrige forsvarsminister understrekes det blant annet at Forsvarets musikk er en viktig kulturbærer og en essensiell del av Forsvarets kultur og virke. Det er ingen tvil om at FD har og tar et sektoransvar for FMUS. Forsvaret er arbeidsgiver og virksomhetsstyrer for FMUS.
Videre blir den kunstneriske friheten for FMUS ivaretatt gjennom at Forsvarets musikk selv velger sitt repertoar og sin kunstneriske profil og kompetanse. Forsvarets musikk lager en rekke produksjoner rettet mot et bredt publikum, i tillegg til at musikkorpsene utfører oppdrag for kongehuset, Stortinget, regjeringen og Forsvaret. Gjennom denne autonomien mener jeg at det ligger gode muligheter for faglig utvikling for musikkorpsene.
Representanten mener at den faglige friheten er svært begrenset, blant annet ved at budsjettet er lavt. Her sammenligner representanten Forsvarets musikk med sivile institusjoner. Det stemmer at det skjedde en nedbemanning av Forsvarets musikk, med en ny fremforhandlet stillingsramme i 2018, med de budsjettmessige konsekvenser dette hadde. Nedbemanningen skjedde på bakgrunn av Stortingets vedtak til Innst. 62 S (2016-2017) jf. Prop. 151 S (2015-2016) Kampkraft og bærekraft. Stortinget vedtok at Forsvaret skulle nedlegge musikkinspektoratet og opprettholde prinsippet om samlet og effektivisert sentral ledelse.
For øvrig viser jeg til omtalen av Forsvarets musikk i Prop. 1 S (2021-2022), der det opplyses at budsjettet til Forsvarets musikk videreføres på om lag samme nivå som i 2021. Dette er en videreføring av tildelingen til Forsvarets musikk etter endringene i 2018, og i tråd med fordelingen i budsjettsamarbeidet med Kulturdepartementet, hvor 40 pst. av de samlede utgiftene til fire av korpsene i Forsvarets musikk finansieres av Kulturdepartementet.