Tor André Johnsen (FrP): Hva gjør statsråden for å sikre de nødvendige leveranser fra andre aktører, slik at de leveringsutfordringer Thales opplever ikke skal øke saksbehandlingstiden for utstedelse av pass ytterligere?
Begrunnelse
Det vises til mitt spørsmål nummer 1655 av 24.03.22 og statsrådens svar på spørsmålet av 04.04.22. I siste avsnitt av statsrådens svar på spørsmålet fremgår det at det i tillegg til den lange ventetiden ved timebestilling som har medført at ventetiden for passtime nå er på fem måneder, også har oppstått en utfordring hos Thales som produserer norske pass og nasjonale ID-kort.
Det fremgår videre av svaret at Thales har varslet Politidirektoratet om sine leveranseutfordringer, og at statsråden på denne bakgrunn avholdt et møte med Politidirektoratet og Thales den 01.04.22 og at hun vil følge opp denne situasjonen tett. Spørsmålsstiller vil derfor vite hva statsråden nå gjør for å sikre leveranse fra alternative leverandører til Thales, dersom det er det som må til for at de utfordringene Thales nå opplever ikke skal medføre enda lenger saksbehandlingstid for de norske borgere som trenger å få utstedt pass.