Skriftlig spørsmål fra Lars Haltbrekken (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1839 (2021-2022)
Innlevert: 10.04.2022
Sendt: 19.04.2022
Besvart: 27.04.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Lars Haltbrekken (SV)

Spørsmål

Lars Haltbrekken (SV): Vil statsråden sørge for at kommuner og fylkeskommune involveres i beslutninger om stoppesteder på Trønderbanen, og vil statsråden bidra til at Hell stasjon beholdes som et knutepunkt for togreiser på Meråkerbanen og Nordlandsbanen/Trønderbanen?

Begrunnelse

Det kom melding om at jernbaneetatene vil legge ned bla Hell stasjon på Trønderbanen (Trønder-Avisa 30.03.22). Den oppgitte begrunnelsen er at i alt fem holdeplasser må avvikles for å øke antallet avganger.
Foruten å være et kjent landemerke, er Hell stasjon et viktig togstopp for både pendlere og mer tilfeldig reisende. Hell har flere reisende enn mange andre stasjoner på Trønderbanen, og er omtrent på samme nivå som Sparbu, Skatval og Leangen som skal videreføres som stasjoner. Det er forventet en betydelig befolkningsvekst ved Hell stasjon. Innenfor 1 kilometer fra stasjonen er det med 2017 som basisår forventet en vekt på ca. 14 % innen 2030 og 28 % innen 2050. I disse prognosene er heller ikke alle lokale utbyggingsplaner fanget opp (antall reisende og befolkningsprognoser er hentet fra Jernbanedirektoratets rapport «Transportanalyse og samfunnsøkonomisk analyse av Trønderbanen», 22.04.20).
Det er stoppesteder også på Værnes og Stjørdal stasjon. Værnes er imidlertid lite egnet for pendlere og lokale togreisende på grunn av kostbar parkering ved flyplassen, og ligger ikke i enkel gangavstand for beboerne slik Hell stasjon gjør. Parkeringskapasiteten ved Stjørdal stasjon er også begrenset.
Hell stasjon er knutepunkt mellom Nordlandsbanen og Meråkerbanen. Det kan ligge et godt potensial i å legge til rette for transitt-trafikken mellom Meråkerbanen og Innherredsbyene langs Trønderbanen. Særlig nå som Meråkerbanen skal elektrifiseres og satses mer på. En nedlegging av transittmulighetene nordover på Hell stasjon er negativt for jernbanens omdømme og utvikling. For reisende som skal nordover vil det være merkelig å skulle ta omveien om Hommelvik for å skifte tog.
Det har også tidligere kommet forslag fra jernbaneetatene om å legge ned Hell stasjon på Trønderbanen. Stjørdal kommune har da uttalt seg tydelig mot dette. Nå har det også kommet sterke reaksjoner blant annet fra fylkeskommunalt hold, som mener at jernbaneetatene ikke har involvert berørte kommuner og fylkeskommunen i vurderingene (bl.a. Stjørdals-Nytt s-n.no 29.03.22). Det er etterlyst en bedre redegjørelse for hvorfor det ikke kan være mulig å nå målet om to avganger i timen uten eller med færre nedleggelser av stasjoner.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Trønderbanen er en enkeltsporet jernbane med stor trafikk. Regjeringen har målsetning om å øke frekvensen fra ett til to tog i timen mellom Melhus og Steinkjer. For å få på plass nytt togtilbud er det nødvendig å gjøre kapasitetsøkende infrastrukturtiltak en rekke steder. I tillegg har det siden Jernbanedirektoratet høsten 2018 presenterte de første analysene av ny rutemodell, vært klart at det vil være nødvendig å gjøre noe med stoppmønsteret for å få ruteplanen til å gå opp. Dette ble Fylkesutvalget i Trøndelag fylkeskommune orientert om samme år. Det ble den gang nevnt hvilke stasjoner det kunne være snakk om, deriblant Hell stasjon – som stortingsrepresentanten er spesielt opptatt av. De aktuelle stasjonene ble pekt ut blant annet på grunnlag av et relativt lavt antall reisende sammenlignet med andre stasjoner på strekningen. Basert på tilbakemeldinger fra fylkesutvalget, ble enkelte av disse stoppene likevel beholdt i den videre planleggingen.
Etter at Jernbanedirektoratet høsten 2020 ga Bane NOR i oppdrag å øke frekvensen fra ett til to tog i timen på Trønderbanen, har Bane NOR gjennomført planlegging, og utarbeidet og kvalitetssikret en såkalt grafisk ruteplan som gir en skjematisk oversikt over den planlagte togtrafikken på Trønderbanen. Denne oversikten tar høyde for antall tog, kjøretider, kryssing og stopptider. Dette arbeidet ble ferdigstilt i slutten av februar i år, og innebar nedleggelse av fem stasjoner som stopp på Trønderbanen for å få på plass de lokalt ønskede tilbudsforbedringene. Jernbanedirektoratet tok så kontakt med fylkeskommunen for å avtale et møte, sammen med AtB, for å orientere om Bane NORs planer. Møtet ble avholdt i slutten av mars 2022. Hensikten med møtet var å legge til rette for tidlig involvering. I dette møtet ble direktoratet blant annet enig med AtB om å jobbe videre med å minimalisere ulempene for de reisende ved se på ulike avbøtende tiltak. Like etter ble fylkesutvalget orientert av samferdselsdirektøren i Trøndelag. Bane NOR og Jernbanedirektoratet har også avholdt et informasjonsmøte med arbeidsutvalget for Jernbaneforum Midt-Norge. Den 20. april 2022 var Jernbanedirektoratet og Bane NOR i Fylkesutvalget for å orientere om nytt stoppmønster ved to tog i timen på Trønderbanen. Ifølge Jernbanedirektoratet uttrykte Fylkesutvalget i dette møtet en tydelig forventning om at beslutning om endret stoppmønster og stasjonsnedleggelser bør forankres med god informasjon til, og medvirkning fra berørte kommuner. Jernbanedirektoratet og Bane NOR vil på den bakgrunn fortsette dialogen med fylkeskommunen og berørte kommuner for å orientere om nødvendigheten av stopp.
Dersom Trønderbanens tog skulle hatt stopp på Hell stasjon må toget benytte avvikssporet på stasjonen. Det er tidkrevende, og innebærer at det ikke er mulig å få benyttet hastighetspotensialet som ligger i ny tunnel (Gevingåsen) og nye Stjørdalselva bru som er nødvendig for å rekke å komme til kryssingene som skal skje med motgående Trønderbanetog på henholdsvis Midtsandan og Stjørdal kryssingsspor. Trønderbanetogene kan derfor ikke stanse på Hell stasjon. I planene som nå foreligger vil Hell fortsette å være stasjon på Meråkerbanen. I dag kan reisende bytte mellom Trønderbanen og Meråkerbanen på Hell stasjon. Det legges opp til at dette byttet i fremtiden kan skje på Hommelvik stasjon. Stortingsrepresentanten peker på begrensede parkeringsmuligheter ved Stjørdal stasjon for reisende på Trønderbanen som i fremtiden må benytte denne stasjonen ved en nedleggelse av Hell stasjon. Det er i den forbindelse verdt å nevne at når Stjørdal stasjon blir ombygd vil det bli vesentlig bedre muligheter for innfartsparkering ved stasjonen enn i dag.