Lars Haltbrekken (SV): Vil statsråden sørge for at kommuner og fylkeskommune involveres i beslutninger om stoppesteder på Trønderbanen, og vil statsråden bidra til at Hell stasjon beholdes som et knutepunkt for togreiser på Meråkerbanen og Nordlandsbanen/Trønderbanen?
Begrunnelse
Det kom melding om at jernbaneetatene vil legge ned bla Hell stasjon på Trønderbanen (Trønder-Avisa 30.03.22). Den oppgitte begrunnelsen er at i alt fem holdeplasser må avvikles for å øke antallet avganger.
Foruten å være et kjent landemerke, er Hell stasjon et viktig togstopp for både pendlere og mer tilfeldig reisende. Hell har flere reisende enn mange andre stasjoner på Trønderbanen, og er omtrent på samme nivå som Sparbu, Skatval og Leangen som skal videreføres som stasjoner. Det er forventet en betydelig befolkningsvekst ved Hell stasjon. Innenfor 1 kilometer fra stasjonen er det med 2017 som basisår forventet en vekt på ca. 14 % innen 2030 og 28 % innen 2050. I disse prognosene er heller ikke alle lokale utbyggingsplaner fanget opp (antall reisende og befolkningsprognoser er hentet fra Jernbanedirektoratets rapport «Transportanalyse og samfunnsøkonomisk analyse av Trønderbanen», 22.04.20).
Det er stoppesteder også på Værnes og Stjørdal stasjon. Værnes er imidlertid lite egnet for pendlere og lokale togreisende på grunn av kostbar parkering ved flyplassen, og ligger ikke i enkel gangavstand for beboerne slik Hell stasjon gjør. Parkeringskapasiteten ved Stjørdal stasjon er også begrenset.
Hell stasjon er knutepunkt mellom Nordlandsbanen og Meråkerbanen. Det kan ligge et godt potensial i å legge til rette for transitt-trafikken mellom Meråkerbanen og Innherredsbyene langs Trønderbanen. Særlig nå som Meråkerbanen skal elektrifiseres og satses mer på. En nedlegging av transittmulighetene nordover på Hell stasjon er negativt for jernbanens omdømme og utvikling. For reisende som skal nordover vil det være merkelig å skulle ta omveien om Hommelvik for å skifte tog.
Det har også tidligere kommet forslag fra jernbaneetatene om å legge ned Hell stasjon på Trønderbanen. Stjørdal kommune har da uttalt seg tydelig mot dette. Nå har det også kommet sterke reaksjoner blant annet fra fylkeskommunalt hold, som mener at jernbaneetatene ikke har involvert berørte kommuner og fylkeskommunen i vurderingene (bl.a. Stjørdals-Nytt s-n.no 29.03.22). Det er etterlyst en bedre redegjørelse for hvorfor det ikke kan være mulig å nå målet om to avganger i timen uten eller med færre nedleggelser av stasjoner.