Skriftlig spørsmål fra Tor André Johnsen (FrP) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:1881 (2021-2022)
Innlevert: 22.04.2022
Sendt: 22.04.2022
Besvart: 28.04.2022 av justis- og beredskapsminister Emilie Mehl

Tor André Johnsen (FrP)

Spørsmål

Tor André Johnsen (FrP): Kan statsråden garantere at ressursbruk til mulig åpning av nye passkontorer ikke vil medføre at saksbehandlingstiden for utstedelse av pass øker ytterligere?

Begrunnelse

Det vises til mitt spørsmål nummer 1655 av 24.03.22 og statsrådens svar på spørsmålet av 04.04.22. Det fremgår av statsrådens svar at hun har gitt Politidirektoratet et oppdrag om å vurdere åpning av nye pass- og ID-kontorer etter et politisk ønske om flere lokasjoner som tilbyr disse tjenestene.
Bakgrunnen for mitt spørsmål nummer 1655 var opplysningene som har fremkommet om at samlet vente- og saksbehandlingstid for pass nå ligger på rundt fem måneder. Som det fremgår av statsrådens svar var tilbakemeldingen fra Politidirektoratet at dette skyldes en uvanlig høy etterspørsel etter pass, og det ble i tillegg vist til leveranseutfordringer hos leverandøren av komponenter til produksjon av passene. Den geografiske innretningen på pass- og ID-kontorene i landet var tilsynelatende ikke en del av problembeskrivelsen.
Spørsmålsstiller vil på denne bakgrunn be om en garanti fra statsråden, om at ressursbruk på en symbolsk åpning av nye pass- og ID-kontorer ikke vil gå på bekostning av de ressursene som settes av til å løse problemene som har resultert i den lange vente- og saksbehandlingstiden for utstedelse av pass.

Emilie Mehl (Sp)

Svar

Emilie Mehl: Jeg viser til mitt svar til representanten på skriftlig spørsmål nr. 1655 datert 4. april 2022 hvor det fremkommer at Frps daværende justisminister Tor Mikkel Wara la ned 64 av landets passkontor i 2018. Denne regjeringen ønsker tjenester nær folk og vil vurdere flere steder for utstedelse av pass og ID-kort. Formålet med dette er bedre tilgjengelighet er mindre køer og kortere reiseavstand til nærmeste passkontor. Flere passkontor vil være supplement til eksisterende steder som utsteder pass og ID-kort, og kan bidra til øke tilbudet for tjenestene til folk.
Politidirektoratet (POD) fikk 4. mars et todelt oppdrag om utstedelse av pass og nasjonale ID-kort. Den ene delen dreide seg om tiltak for å øke kapasiteten på kort og mellomlang sikt, og for å håndtere den ekstraordinære høye etterspørselen vi har nå. Den andre delen dreide seg om en utredning om etablering av flere pass- og ID-kontor.
Det er POD som har ansvaret for disponering av politiets ressurser innenfor gjeldende rammer. Dersom direktoratet opplever at det samlede trykket innenfor et fagområde blir for stort, vil det være dialog mellom direktoratet og departementet om rammer og prioriteringer. Jeg kan forsikre om at Justis- og beredskapsdepartementet i så tilfelle vil gi arbeidet med å møte etterspørselen etter pass og nasjonale ID-kort høy prioritet.