Lars Haltbrekken (SV): Økt innblanding av avansert biodrivstoff i luftfart er et virkemiddel som kan gi raske utslippsreduksjoner fra dagens flypark.
Hvordan ser statsråden for seg at den videre økningen frem mot 2030 bør være og hvordan bør dette regelverket harmoniseres med ReFuelEU Aviation, og kan vi forvente videre økning i omsetningskravet fra 1. januar 2023?
Begrunnelse
FN lanserte 4. april sin siste klimarapport. Den viser at vi har langt dårligere tid til å unngå en klimakatastrofe enn man så langt har trodd. Ifølge rapporten må toppen for globale klimagassutslipp være nådd senest i 2025 dersom temperaturøkningen skal holdes under 1,5 grader. Etter 2025 må utslippene stupe, ifølge FNs klimapanel.
Norge var først i verden med et krav om 0,5 prosent avansert biodrivstoff i luftfart fra 1. januar 2020, men det er ikke foreslått en videre økning. https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/3439vv/zero-regjeringens-politikk-bommer-grovt-paa-klimamaalet. I klimaplanen ble det vist til at regjeringen skulle se an erfaringene med omsetningskrav i luftfart og deretter vurdere videre opptrapping. Som oppfølging av dette har Miljødirektoratet levert et notat som oppsummerer erfaringene, men videre arbeid er så vidt oss bekjent ikke satt i gang av departementet.
I våre naboland går utviklingen raskt, og EU har foreslått ambisiøse planer i initiativet ReFuelEU Aviation som har vært på høring. Vi er avhengige av tydelige mål og en forutsigbar plan for biodrivstoff i luftfart slik at vi sikrer utslippsreduksjoner og legger til rette for mulig produksjon av avansert biodrivstoff fra norsk skogsråstoff.
En tydelig satsing er også i tråd med Hurdalsplattformen der regjeringen vil «stimulere til økt bruk av biodrivstoff og skjerpe kravene til andregenerasjons biodrivstoff for alle relevante transportformer» og «etablere storstilt satsing på norsk bioenergi og avansert biodrivstoff i transportsektoren og legge frem en plan for en helhetlig og industriell verdikjede for bruk av norske bioressurser».