Silje Hjemdal (FrP): Kan statsråden redegjøre for hvordan pasienter innen rus- og psykiatri og deres pårørende informeres om deres helse- og klagerettigheter, og hvor mange slike klager får for eksempel statsforvalterne i Norge i året på slike saker?
Begrunnelse
I Ba 5. mai 2022 kan vi lese en hjerteskjærende historie om to søsters fortvilte kamp mot helsevesenet. Når man er blitt lovet helsehjelp er det godt forståelig at det oppleves som at en overkjøres av systemet når behandling stanses uten at pasient eller pårørende får en begrunnelse på hvorfor. Dette er en ekstrem påkjenning for pårørende og ikke minst de menneskene som alt står i en krevende og sårbar livssituasjon
Dette reiser en rekke problemstillinger om hvordan pasientens rettsikkerhet og pårørendes rettigheter ivaretas.
I dette tilfellet er saken klaget inn for Statsforvalteren. Det er imidlertid ikke alle som har overskudd, kapasitet eller pårørende som kan ta kampen for den som trenger helsehjelp. Jeg har også fått tilbakemeldinger om at det er svært varierende hvilke informasjon pasienter og pårørende får om sine klagerettigheter, særlig innenfor rus- og psykiatribehandling. Derfor er det av interesse å få svar på hvordan praksisen er tenkt, fungerer og om den bør justeres slik at flere får en reel mulighet til å ivareta sine helserettigheter. En god praksis kan i slike tilfeller bety å redde liv, da må vi vite at systemet fungerer.
https://www.ba.no/alice-stensland-dro-til-stavanger-for-a-fa-hjelp-men-behandlingen-ble-stanset/f/5-8-1875409