Skriftlig spørsmål fra Silje Hjemdal (FrP) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:2017 (2021-2022)
Innlevert: 10.05.2022
Sendt: 10.05.2022
Besvart: 18.05.2022 av helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol

Silje Hjemdal (FrP)

Spørsmål

Silje Hjemdal (FrP): Kan statsråden redegjøre for hvordan pasienter innen rus- og psykiatri og deres pårørende informeres om deres helse- og klagerettigheter, og hvor mange slike klager får for eksempel statsforvalterne i Norge i året på slike saker?

Begrunnelse

I Ba 5. mai 2022 kan vi lese en hjerteskjærende historie om to søsters fortvilte kamp mot helsevesenet. Når man er blitt lovet helsehjelp er det godt forståelig at det oppleves som at en overkjøres av systemet når behandling stanses uten at pasient eller pårørende får en begrunnelse på hvorfor. Dette er en ekstrem påkjenning for pårørende og ikke minst de menneskene som alt står i en krevende og sårbar livssituasjon
Dette reiser en rekke problemstillinger om hvordan pasientens rettsikkerhet og pårørendes rettigheter ivaretas.
I dette tilfellet er saken klaget inn for Statsforvalteren. Det er imidlertid ikke alle som har overskudd, kapasitet eller pårørende som kan ta kampen for den som trenger helsehjelp. Jeg har også fått tilbakemeldinger om at det er svært varierende hvilke informasjon pasienter og pårørende får om sine klagerettigheter, særlig innenfor rus- og psykiatribehandling. Derfor er det av interesse å få svar på hvordan praksisen er tenkt, fungerer og om den bør justeres slik at flere får en reel mulighet til å ivareta sine helserettigheter. En god praksis kan i slike tilfeller bety å redde liv, da må vi vite at systemet fungerer.
https://www.ba.no/alice-stensland-dro-til-stavanger-for-a-fa-hjelp-men-behandlingen-ble-stanset/f/5-8-1875409

Ingvild Kjerkol (A)

Svar

Ingvild Kjerkol: Det er viktig at pasienter innen rus- og psykiatri og deres pårørende informeres om deres helse- og klagerettigheter. Informasjon om helse- og klagerettigheter gis mange steder både i helsetjenesten, av offentlige myndigheter, av pasient- og brukerombudet, på helsenorge.no mv.
Når det gjelder klager til statsforvalterne, behandles klager som rettighetsklager og/eller tilsynssaker, jf. pasient- og brukerrettighetsloven (pbrl.) §§ 7-2 og 7-4.
Statsforvalterne behandlet i 2021 til sammen 555 rettighetsklager innen tjenesteområdene rusavhengighet og psykiatri med helseforetakene som førsteinstans for klagene. Flest klager ble behandlet i Oslo og Viken med 108 klager, deretter kommer Vestfold og Telemark med 99 klager behandlet. Færrest klager ble behandlet i Nordland, her var det 6 klager.
Av de 555 sakene utgjør nødvendig helsehjelp (pbrl. § 2-1b Rett til nødv. helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten) 476 saker, journalføring (pbrl. § 5-2 Retting og sletting av journal) 23 saker, medvirkning (pbrl. § 3-1 Pasientens og brukerens rett til medvirkning) 15 saker og fritt behandlingsvalg (pbrl. § 2-4 Rett til fritt behandlingsvalg) 10 saker.