Skriftlig spørsmål fra Dag-Inge Ulstein (KrF) til barne- og familieministeren

Dokument nr. 15:2111 (2021-2022)
Innlevert: 20.05.2022
Sendt: 20.05.2022
Besvart: 30.05.2022 av barne- og familieminister Kjersti Toppe

Dag-Inge Ulstein (KrF)

Spørsmål

Dag-Inge Ulstein (KrF): Barne- og familiedepartementets og Bufdirs tolkning av de nye kompetansekravene i Barnevernet når det gjelder vikarer har skapt utfordringer for institusjonene med å sikre forsvarlig bemanning.
Mener statsråden det er rimelig og riktig at barneverninstitusjoner ikke skal ha tilgang til etablert og opplært vikarkompetanse, og mener hun det er rimelig at studenter i barnevernsfag ikke kan få vikariater i barnevernsinstitusjoner?

Begrunnelse

Tilkallingsvikarer og sommervikarer er en normal og nødvendig del av driften av en barnevernsinstitusjon, og avgjørende for at driften kan foregå forsvarlig. Det er behov for vikarer på daglig basis i institusjonsfeltet. Vikarene blir gitt opplæring og har ofte mange års erfaring fra institusjon. De kjenner beboerne, kollegaene, ledelsen og verdiene til institusjonen. I mange tilfeller er vikarene studenter ved barneverns-, sosionom- og vernepleierutdanningene og skal etter endt utdanning ut i tilsvarende fast arbeid.
Fagfolk med bachelorgrad er krevende å få ansatt som vikarer, og for så vidt også i deltidsstillinger. De søker seg inn i faste heltidsstillinger, og det er svært få personer med relevant bachelorgrad som går ledig og som ønsker å være vikar. Dette vil særlig være krevende for institusjoner utenfor de større byene.
Kompetansekravet gjelder generelt nyansettelser etter 1.1.2022, men gjelder ikke personell som er ansatt før ikrafttredelse av bestemmelsen. I Bufdirs informasjonsskriv framkommer det imidlertid at

"tilkallingsvakter som benyttes etter ikrafttredelsesdatoen må oppfylle de nye kompetansekravene, selv om rammeavtalen er inngått før 1. januar 2022."

Dette begrunnes med at

"rammeavtalen etablerer (…) ikke i seg selv rettigheter eller plikter"

og at

"det er først etter at tilkallingsvakten har akseptert å jobbe en enkeltvakt eller en periode med vakter at det blir etablert et ansettelsesforhold."

En slik tolkning får urimelige konsekvenser. Når enhver tilkalling er å regne som en ny arbeidsavtale, gjør dette i praksis vikarstaben ulovlig over natten, og dermed står mange institusjoner uten fagfolk å sette inn ved behov. Dette er en stab som gjerne har tiår med erfaring og opplæring. Institusjonene har ingen erstatning på kort sikt.

Kjersti Toppe (Sp)

Svar

Kjersti Toppe: Eg vil takka representanten for å ta opp ei svært viktig problemstilling som eg allereie er blitt gjort merksam på av blant andre tillitsvalde og Ideelt barnevernforum Eg er heilt samd med stortingsrepresentant Ulstein i at studentar i barnevernsfag framleis bør kunne nyttast som vikarar i barnevernsinstitusjonane, og at dei nye kompetansekrava ikkje må hindre dette. Eg meiner òg at det i visse tilhøve bør vere mogleg å nytte personell som har opparbeidd seg erfaring frå arbeid i ein barnevernsinstitusjon.
Eg vil vise til at departementet sende 23. mai i år eit brev til Bufdir om dette spørsmålet. Departementet skriv mellom anna:

«…Unntaksbestemmelsen i barnevernloven § 5-11 annet ledd åpner for at regionalt nivå i Bufetat etter søknad fra institusjonen eller institusjonseier i «særlige tilfeller» kan gi unntak fra kravet om at faglig personell skal ha relevant utdanning på bachelornivå. I forarbeidene er det gitt eksempler på tilfeller som er omfattet av unntaket, men forarbeidene gir ikke en uttømmende beskrivelse av hvilke situasjoner som kan gi grunnlag for å gi unntak fra kompetansekravet.
Ledelsen ved den enkelte barnevernsinstitusjonen må planlegge bemanning og ferieavvikling på en måte som sikrer at institusjonen kan oppfylle krav i barnevernloven og forskrifter til loven, og at institusjonen ellers kan drives på en forsvarlig måte. Dette gjelder både de kravene som gjelder bemanning og kompetanse, og øvrige krav til innholdet i institusjonstilbudet. Departementet er derfor enig med direktoratet i at planlegging av ferieavvikling inngår i den ordinære driften i barnevernsinstitusjonene, og at avvikling av ferie i seg selv alene ikke kan regnes som et «særlig tilfelle» som kan gi grunnlag for å gi unntak for kompetansekravet.
Departementet er også enig med direktoratet i at generelle eller vide unntak for midlertidig ansatte, tilkallingsvikarer og ferievikarer kan være et hinder for å oppnå intensjonen med de nye kompetansekravene i barnevernsinstitusjoner.
Spørsmålet er imidlertid om bruk av studenter og vikarer i visse situasjoner likevel kan anses som et «særlig tilfelle» som kan gi grunnlag for å gi unntak fra kravet om relevant utdanning på bachelornivå.
Barn som bor i en barnevernsinstitusjon, skal gis forsvarlig omsorg og behandling under hele oppholdet. At omsorgen utøves innenfor stabile og forutsigbare rammer, er en viktig del av det å gi det enkelte barnet forsvarlig omsorg. I enkelte tilfeller vil det å ha en kontinuitet i bruken av vikarer kunne gjøre det enklere å sørge for opplæring over tid, og at vikarene kan bli kjent med institusjonens verdier, rutiner og faglige plattform. Det vil igjen bidra til forutsigbarhet for barna og god kvalitet i institusjonstilbudet.
For å ivareta den faglige kontinuitet i institusjonenes arbeid og av hensyn til stabiliteten i omsorgstilbudet, kan det etter departementets vurdering være grunn til å vurdere unntak for kompetansekravet for personell som allerede før ikrafttredelsen av kompetansekravet har opparbeidet en etablert tilknytning til en barneverninstitusjon. Etter departementets vurdering kan slike situasjoner anses som et «særlig tilfelle» som kan gi grunnlag for å gi unntak for kravet om relevant bachelor. Dette kan for eksempel gjelde for personell med et midlertidig arbeidsforhold som venter på en forlengelse av arbeidskontrakten, eller som tidligere har arbeidet i en barnevernsinstitusjon i forbindelse med ferieavvikling. At det er en etablert tilknytning forutsetter blant annet at personellet har gjennomført opplæring og har opparbeidet kjennskap til institusjonens verdier, rutiner og faglige plattform.
Enkelte institusjoner har lang erfaring med å benytte studenter som vikarer. Særlig innenfor relevante fagområder kan studenter i mange tilfeller ha gode faglige forutsetninger for å utføre enkelte arbeidsoppgaver på institusjonen. Studentene kan ha kunnskap blant annet om miljøterapi, kunnskap og forståelse om regler om barns rettigheter og bruk av tvang og andre inngrep og kunnskap om behandling av psykiske vansker og rus- og atferdsvansker.
Etter departementets vurdering kan bruk av studenter som er i ferd med å gjennomføre en utdanning som er relevant for arbeid i en barnevernsinstitusjon derfor omfattes av unntaksbestemmelsens som gir Bufetat adgang til å innvilge en søknad om dispensasjon fra kompetansekravet. Departementet vil for øvrig vise til at det er positivt at studenter kan få erfaring med arbeid i barnevernsinstitusjon under studietiden….»

Eg vonar at representanten finn dette oppklarande. Eg vil til slutt leggje til at det er veldig positivt at studentar får praksis ute i tenestene under studietida, og at det hadde vore krevjande for barneverninstitusjonane å ikkje kunne nytte seg av studentar under ferieavvikling. Det har difor vore viktig for meg å ordne opp i denne saka.