Ingvild Wetrhus Thorsvik (V): Vil statsråden ta initiativ til en gjennomgang av forliksrådsordningen?
Begrunnelse
Dagens forliksråd er tiltenkt å fungere som en lavterskel tvisteløsningsarena, som skal bidra til at ikke alle konflikter må tas til de ordinære domstolene. Dette formålet har blitt enda viktigere som følge av at sakskostnadene ved ordinær domstolsbehandling har økt med 92% det siste tiåret. For mange er forliksrådet den eneste reelle tvisteløsningsarenaen de kan benytte seg av, grunnet kostnadene forbundet med å ta en sak til de ordinære domstolene.
Enkelte av brukerne av forliksrådet opplever at ordningen lider av mangler:
Den gjennomsnittlige saksbehandlingstiden i forliksrådene ved utgangen av oktober 2021 var på 107 dager. Dette er svært uheldig, da tvisteloven §6-11 åpner for at behandlingen i forliksrådet innstilles ved krav fra en part, dersom saken ikke er avsluttet innen tre måneder etter at forliksklagen ble forkynt.
Det føres ikke årlig statistikk over avgjørelsene fra forliksrådet, noe som vanskeliggjør kontroll med organet. I 2018 ble det innhentet tall i forbindelse med arbeid med Prop. 133 L (2018-2019). I følge disse tallene endte kun 4 % av sakene med dom, og kun 6 % av sakene endte med forlik. De resterende sakene endte med fraværsdom og innstilling. Til sammenligning blir ca. 75 % av sakene for husleietvistutvalget forlikt. Medlemmene av forliksrådet har ikke formell juridisk kompetanse. Saksleder av husleietvistutvalget er jurist med spesialkompetanse i husleierett.
Formålet med forliksrådet er videre å legge til rette for mekling mellom partene. Forliksrådets medlemmer har derimot heller ingen formell meklingskompetanse. Mekling i forliksrådet fører sjeldent frem: kun 6% av sakene i 2018 endte med forlik. Det er også problematisk at samme medlemmer av forliksrådet opptrer som både mekler og dommer, noe som er i strid med god meklingsskikk.
Etter EMK art. 6 nr. 1 skal dommer inneholde en tilstrekkelig begrunnelse. I 2001 foretok Tvistelovutvalget en undersøkelse av om dommene avsagt i forliksrådet var tilstrekkelig begrunnet. Utvalget kom frem til at 21 % av dommene ikke oppfylte minstekravene som stilles til begrunnelse av dommer etter EMK, og konkluderte med at kvaliteten på dommene som avsies i forliksrådene samlet sett ikke var tilstrekkelig gode.