Tage Pettersen (H): Hvorfor inngår ikke Politihøgskolens eiendomsbehov i justissektorens «Masterplan Eiendom Særorgan og virksomhet» som utarbeides av POD når Dovrerapporten fra 2017 skriver at «Det er et stort potensiale for drifts- og arealeffektivisering gjennom sammenslåing og optimalisering av samlet struktur for PHS nasjonalt»?
Begrunnelse
Regjeringen foreslår å oppheve anmodningsvedtaket de selv påla den forrige regjeringen i 2021 om å igangsette arbeidet med en ny politihøgskole. Det begrunnes med en rapport fra Dovre Group (2017) hvor det hevdes at tilstanden til PHS sitt bygg på Majorstua er tilfredsstillende samtidig som studenter, tillitsvalgte og ansatte mener noe annet. Flere utredninger fra PHS selv konkluderer med det samme. Oslo kommune har pålagt PHS om å rive den midlertidige brakkeriggen med 71 kontor på Majorstuen, men PHS er gitt disposisjon til 2024 for at Statsbygg skal få tid til nok en utredning.
Samtidig argumenterer regjeringen med at handlingsrommet i budsjettene fremover forventes redusert. Da vil jeg fremheve Dovrerapporten hvor det fremheves fra Dovre at de kun har sett på PHS i Oslo og at:
«Det er et stort potensiale for drifts- og arealeffektivisering gjennom sammenslåing og optimalisering av samlet struktur for PHS nasjonalt. En eventuell KVU bør derfor omfatte hele PHS og inkludere alternativ samlokalisering».
I en artikkel 25 mai beskriver Politiforum et nytt eiendomsprosjekt i justissektoren der Politidirektoratet utvikler en «Masterplan Eiendom Særorgan og virksomhet» hvor hensikten med prosjektet er «å bidra til at politiets virksomhet i Oslo får en mer fremtidsrettet, fleksibel og funksjonell eiendomsløsning som understøtter deres samfunnsoppdrag» samt å «kartlegge, analysere og vurdere økonomiske besparelser». Det er vanskelig å forstå at PHS ikke inngår i dette arbeidet til tross for at det allerede er dokumentert besparelser.