Marius Arion Nilsen (FrP): Skyhøye drivstoffpriser rammer fiskerinæringen langs Sørlandskysten beinhardt, og flere aktører driver med tap grunnet dette.
Vil regjeringen sette i verk økonomiske strakstiltak for å berge fiskerinæringen i Sør-Norge gjennom den ekstreme prissituasjonen for drivstoff, slik flere andre europeiske land har gjort, og hvis ja, når kommer tiltakene?
Begrunnelse
Galopperende drivstoffpriser og den særnorske CO2-avgiften for fiske i nære farvann har allerede ført til konkurser og perioder med landligge for deler av fiskeflåten, særlig for rekeflåten i Sør-Norge. Samtidig med disse utfordringene har innretningen av den tilhørende kompensasjonsordningen for CO2-avgiften medført at fiskerne må vente inntil halvannet år på refusjon fra den dagen de bunkrer. CO2-avgiften for fiskeflåten har ikke bidratt til å redusere klimagassutslippene. I stedet har den tappet næringen for kapital, og dermed redusert næringens evne til å kunne gjennomføre klimainvesteringer, når det engang blir reelle muligheter for dette.
Fiskerinæringen i Sør-Norge driver med rekefiske og blandingsfiskerier i en felles forvaltning med EU-land. Næringen har lav driftsmargin sammenlignet med andre store fiskerier i Norge, men har klart å skape stor verdiskaping av begrensede ressurser, blant annet fordi det er et sterkt lokalmarked og høy kulturell verdi knyttet til næringen. I Frankrike bevilger Regjeringen et drivstofftilskudd til fiskeflåten for å opprettholde lønnsomhet og arbeidsplasser. I Tyskland og Danmark er et tilsvarende forslag nå til behandling.