Skriftlig spørsmål fra Sigbjørn Framnes (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2239 (2021-2022)
Innlevert: 03.06.2022
Sendt: 03.06.2022
Besvart: 09.06.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Sigbjørn Framnes (FrP)

Spørsmål

Sigbjørn Framnes (FrP): Når kan innbyggerne i Bergens-området forvente at staten ikke lenger øremerker tilskuddsmidlene til bompengereduksjon og bomtakstene i Bergen kan øke?

Begrunnelse

Viser til Prop. 111 S (2021-2022) hvor statsråden under punkt 4.4 orienterer om at regjeringen vil endre på forutsetningen som ble satt for bruken av de økte tilskuddsmidlene som ble gitt til de fire største byområdene. Halvparten av økningen fra 50 pst. til 66 pst. skulle øremerkes reduksjon i bompenger, dette vil ikke regjeringen lengre stille som krav for utbetaling av midlene.
Bergen har vært et av byområdene som har mottatt det økte tilskuddet etter bompengeforliket Fremskrittspartiet sikret i regjering i 2019. Det økte tilskuddet har resultert i at Bergen fikk 55 millioner kroner som gikk til å redusere bompengebelastningen på Bergens bilister. Det er interessant for innbyggerne i Bergens-området å få vite når kravet bortfaller og de tidligere øremerkede midlene kan benyttes på andre formål enn reduksjon i bompenger.
Byråd for byutvikling i Bergen uttalte til P4 16.05.2022 at det absolutt var interessant å heve bompengene tilbake igjen til der de var i bytte mot 60 millioner kroner årlig til andre formål enn bompengereduksjon. Det sannsynliggjør at regjeringens endring i vilkårene vil føre til økt bompengebelastning for Bergens innbyggere.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Staten dekker inntil 50 pst. av prosjektkostnadene i store fylkeskommunale kollektivtransportprosjekter i Oslo-området, Bergens-området, Trondheims-området og på Nord-Jæren.
I statsbudsjettet for 2020 ble det statlige bidraget økt til 66 pst. Halvparten av det økte tilskuddet fra 50 til 66 pst. er øremerket reduserte bompenger, og halvparten bedre kollektivtilbud etter lokal prioritering. Bruken av midlene er nærmere konkretisert i de inngåtte byvekstavtalene for det enkelte byområde.
Som omtalt i Prop. 111 S (2021-2022) Nokre saker om veg, særskilde transporttiltak og transport i byområda mv., har regjeringen besluttet at den delen av tilskuddet som fram til nå har vært øremerket reduserte bompenger, kan endre formål hvis det er lokalt ønske om det. Tilskuddet kan brukes til tiltak for bedre kollektivtransport etter lokal prioritering. Dette vil gi lokale myndigheter større frihet til å bruke bompenger som et tiltak for å dempe biltrafikken, samtidig som det gir mulighet til å styrke kollektivtransporten i en krevende omstillingsperiode etter pandemien. Det særskilte tilskuddet for Nord-Jæren som kompenserer for fjerning av rushtidsavgift i bomringen, kan nå også brukes til bedre kollektivtransport hvis det er lokalt ønske om det.
Hvis lokale myndigheter ønsker å endre bruken av tilskuddsmidlene slik det er åpnet for i Prop. 111 S (2021-2022), vil det være behov for lokalpolitisk behandling. Det er forutsatt at midlene skal gå til tiltak for bedre kollektivtransport etter en lokal prioritering, og dette må konkretiseres for det enkelte byområde. Etter lokalpolitisk behandling legger departementet opp til at endringen nedfelles i et tillegg til tidligere inngåtte byvekstavtaler.
Vi arbeider nå med å få på plass detaljene i dette, og vil komme tilbake til byene med en orientering om videre prosess. Vi legger opp til at endringene kan tre i kraft fra 2023, men dette vil også avhenge av framdriften i de lokale prosessene.