Morten Stordalen (FrP): Vegtrafikkloven defineres til å gjelde på veg eller på område der det er alminnelig adgang til og vanlig å kjøre med motorvogn. Nylig har elsparkesykkel blitt omdefinert til å være motorvogn. Det er vanlig å kjøre med elsparkesykkel på langt flere steder enn med andre typer motorvogn.
Betyr det at vegtrafikklovens virkeområde har blitt utvidet?
Begrunnelse
I Vegtrafikklovens §1 står det:
«Denne lov gjelder all trafikk med motorvogn. Den gjelder også annen ferdsel, men da bare på veg eller på område som har alminnelig trafikk med motorvogn.
Trafikk eller ferdsel omfatter i denne lov også opphold på veg eller på område der det er alminnelig adgang til og vanlig å kjøre med motorvogn.»
På Regjeringen sine sider kan man lese:
«Små elektriske kjøretøy omklassifiseres fra "sykkel" til "motorvogn"».
Virkningen trådte i kraft 15. juni i år. Og videre:
«Det vil også gjøres enkelte andre endringer. Det fastsettes særlige trafikkregler og skiltregler for liten elektriske motorvogn. Med unntak for reglene som nevnt over vil de i hovedsak være tilsvarende de som i dag gjelder for sykkel.»
Det er fullt lovlig å føre sykkel på mange områder som ikke defineres som veg. For eksempel vil det gjelde marka, offentlige parker, en lang rekke private områder, etc.
Hvis det nå er lov å føre elsparkesykkel på området som tidligere ikke har vært underlagt vegtrafikkloven, samtidig som elsparkesykkel etter loven er definert som motorvogn, kan dette bety en vesentlig utvidelse av vegtrafikklovens virkeområde.