Skriftlig spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2266 (2021-2022)
Innlevert: 07.06.2022
Sendt: 08.06.2022
Besvart: 17.06.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Morten Stordalen (FrP)

Spørsmål

Morten Stordalen (FrP): Vegtrafikkloven defineres til å gjelde på veg eller på område der det er alminnelig adgang til og vanlig å kjøre med motorvogn. Nylig har elsparkesykkel blitt omdefinert til å være motorvogn. Det er vanlig å kjøre med elsparkesykkel på langt flere steder enn med andre typer motorvogn.
Betyr det at vegtrafikklovens virkeområde har blitt utvidet?

Begrunnelse

I Vegtrafikklovens §1 står det:

«Denne lov gjelder all trafikk med motorvogn. Den gjelder også annen ferdsel, men da bare på veg eller på område som har alminnelig trafikk med motorvogn.
Trafikk eller ferdsel omfatter i denne lov også opphold på veg eller på område der det er alminnelig adgang til og vanlig å kjøre med motorvogn.»

På Regjeringen sine sider kan man lese:

«Små elektriske kjøretøy omklassifiseres fra "sykkel" til "motorvogn"».

Virkningen trådte i kraft 15. juni i år. Og videre:

«Det vil også gjøres enkelte andre endringer. Det fastsettes særlige trafikkregler og skiltregler for liten elektriske motorvogn. Med unntak for reglene som nevnt over vil de i hovedsak være tilsvarende de som i dag gjelder for sykkel.»

Det er fullt lovlig å føre sykkel på mange områder som ikke defineres som veg. For eksempel vil det gjelde marka, offentlige parker, en lang rekke private områder, etc.
Hvis det nå er lov å føre elsparkesykkel på området som tidligere ikke har vært underlagt vegtrafikkloven, samtidig som elsparkesykkel etter loven er definert som motorvogn, kan dette bety en vesentlig utvidelse av vegtrafikklovens virkeområde.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg vil innledningsvis vise til at det at slike kjøretøy klassifiseres som motorvogn ikke er noe nytt. Endringen fra 15. juni 2022 der små elektriske kjøretøy etter vegtrafikkloven omklassifiseres fra «sykkel» til «motorvogn» er på mange måter en tilbakeføring til reglene vi hadde fra 2014 til 2018. Daværende regjering innførte i 2014 regler som tillot «selvbalanserende kjøretøy». Kjøretøyene var klassifisert som motorvogn men hadde trafikkregler i hovedsak tilsvarende som for sykkel. Disse var gjeldende inntil de ble avløst av regler for små elektriske kjøretøy fra 2018, og hvor kjøretøyene ble omklassifisert til sykkel. En eventuell utvidelse av lovens virkeområde vil således ikke gå lenger enn det som var gjeldende fra 2014-2018. Vi har ikke erfart særlige utfordringer knyttet til lovens virkeområde ved disse endringene.
Når det gjelder bruk av små elektriske kjøretøy i marka eller annen utmark, så reguleres dette av lov om motorferdsel i utmark og med nærmere bestemmelser blant annet i forskrift om motorferdsel i utmark og på islagte vassdrag. Sistnevnte har blant annet særlige regler for bruk av elsykkel. Det at det etter vegtrafikkloven § 2 kan bestemmes at kjøretøy som etter vegtrafikkloven er motorvogn likevel ikke skal anses som motorvogn etter vegtrafikkloven, gjelder derfor ikke for motorferdsel i utmark.
Når det gjelder vegtrafikklovens virkeområde, så gjelder den all trafikk med motorvogn. Den gjelder også all annen ferdsel som foregår på veg. Dette kan blant annet inkludere både ferdsel på skogsbilvei og etter forarbeidene også gangveger i parker. For annen ferdsel utenfor veg gjelder loven bare dersom det er alminnelig trafikk med motorvogn på området. Dette er et skjønnsmessig kriterium, og som blant annet er avhengig av om kjøretøyet som trafikken foregår med er motorvogn. Det er således riktig at når kjøretøy omklassifiseres fra sykkel til motorvogn, så vil det, avhengig av trafikken på de aktuelle arealene, kunne innebære at loven vil gjelde på noen flere arealer. Dette vil særlig gjelde dersom kjøretøyene brukes på områder utenfor veg som ikke har annen trafikk med motorvogn.
Jeg har imidlertid ikke oppfattet at tidligere omklassifiseringer av slike kjøretøy har skapt utfordringer ift. lovens virkeområde, og jeg antar derfor heller ikke at den omklassifiseringen som nå skjer av små elektriske kjøretøy fra sykkel til motorvogn vil medføre særlige utfordringer knyttet til at loven eventuelt vil gjelde på noen flere arealer enn i dag. Jeg viser ellers til at vegtrafikkloven § 1 tredje ledd åpner for i forskrift å bestemme at loven skal gjelde for annet område enn det § 1 ellers gir anvisning på eller at loven helt eller delvis ikke skal gjelde for slikt område. Dersom situasjonen skulle tilsi det vil jeg vurdere om det er behov for særskilte regler om lovens virkeområde.