Skriftlig spørsmål fra Sveinung Stensland (H) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:2320 (2021-2022)
Innlevert: 13.06.2022
Sendt: 13.06.2022
Besvart: 21.06.2022 av justis- og beredskapsminister Emilie Mehl

Sveinung Stensland (H)

Spørsmål

Sveinung Stensland (H): Hvorfor har ikke regjeringen spurt om hjelp fra alternative leverandører av pass som melder om kapasitet til å avhjelpe situasjonen på kort varsel?

Begrunnelse

Viser til sak i Dagbladet søndag 12. juni, der Tietoevry melder om at de har kapasitet og råvarer til å produsere pass. Leverandøren opplyser selv at de ikke har blitt kontaktet av norske myndigheter.

Emilie Mehl (Sp)

Svar

Emilie Mehl: Politidirektoratet (POD) har informert meg om at det er avgjørende at alle norske pass og nasjonale ID-kort produseres og personaliseres av bare en leverandør. Dette fordi materiale, produksjonsmåter, trykk og personalisering må være helt likt for å unngå at det blir stilt spørsmål ved ektheten til dokumentene ved kontroll. Det opplyses at dersom norske pass og ID-kort hadde blitt produsert av flere ulike leverandører, ville ikke dokumentene vært identiske og tilliten til norske pass og ID-kort kunne blitt svekket. De fleste land har ifølge POD bare en leverandør av pass og ID-kort.
POD har for øvrig uttalt i media at de ønsker å gjøre en grundig evaluering av kontraktsmodellen de valgte i 2016, hvor de da valgte det finske selskapet Gemalto Oy som en totalleverandør for pass og ID-dokumenter. Selskapet ble kjøpt opp av Thales i 2019. Kontrakten politiet har med Thales varer til 2026. POD har opplyst at å bytte leverandør krever endring og tilpasning i nye produksjonslinjer i Norge som vil ta minst tre år å gjennomføre. På kort sikt vil ikke det å bytte leverandør avhjelpe på situasjonen.
Det er viktig at politiet ser på hva som kan gjøres for å hindre slike situasjoner i fremtiden. Departementet har bedt POD om blant annet å starte et arbeid for å se på tiltak som gjør at vi kan styrke leveransekjeden for pass og ID-kort, herunder å øke den nasjonale beredskapen samt bedre tilgjengeligheten for bestilling av pass og nasjonale ID-kort ved både å tilgjengeliggjøre flere timer samt vurdere potensiale for å etablere flere pass- og ID-kontor.
Jeg viser for øvrig til mitt svar på spørsmål nr. 2155.