Hege Bae Nyholt (R): Hvor mange årsverk er knyttet til tilsynsenheten og hvordan fordeles de mellom hhv. tilsyns- og veiledningsarbeid, mener statsråden at dette er tilstrekkelig til å sikre økonomisk kontroll med pengebruken i både enkeltbarnehager og konsern, og mener statsråden tilsynet har nok ressurser og kompetanse til å eksempelvis kunne vurdere lovmessigheten av eiendomssalg gjort til utenlandske aktører og mulig velferdskriminialitet, jf. Viceroys varsel til Kunnskapsdepartementet om mulig svindel mellom SBB og Læringsverkstedet?
Begrunnelse
Stadige avsløringer i media har vist at penger bevilget til barnehage ikke har gått til barna, men til privat berikelse, og at det er et stort behov for kontroll og økonomisk tilsyn med private barnehager. Samtidig består sektoren både av mange små og enkeltstående barnehager og store konsern med kompliserte selskapsstrukturer, og tilsynsarbeidet vanskeliggjøres av et til dels svakt og utydelig lovverk som krever en rekke skjønnsmessige vurderinger for å kunne bedømme hvorvidt tilskuddsmidler benyttes i tråd med regelverket.
I 2022 overtok Utdanningsdirektoratet ansvaret for det økonomiske tilsynet med private barnehager. Tilsynsenheten skriver selv på Udir.no om de store kjente problemene i sektoren:
«Vi baserer oss på en risikovurdering når vi velger ut barnehager, temaer og tidspunktet for tilsyn. Vi vurderer hvor sannsynlig det er for at den private barnehagen bryter regelverket. I tillegg vurderer vi konsekvensen av et mulig brudd. Noen brudd på reglene kan føre til store konsekvenser. For eksempel kan konsekvensene av at en barnehage sparer kostnader ved å ha lav bemanning eller dårlig lønns- og arbeidsvilkår være svært alvorlig. Risikovurderingene sørger for at vi bruker tilsynsressursene våre der de trengs mest.»
I et intervju med PBL-kanalen Barnehage.no (21.04.22) uttalte avdelingsdirektøren for tilsynet at:
«Mandatet vårt er at vi både skal gjennomføre risikobaserte tilsyn, og stikkprøvebaserte tilsyn. De stikkprøvebaserte er uttrekk. De risikobaserte finner vi gjennom egne analyser, basert på BASIL-regnskap først og fremst».
I komiteens innstilling til Prop. 82L, Endringer i barnehageloven (selvstendig rettssubjekt, forbud mot annen virksomhet, meldeplikt m.m.) har Arbeiderpartiet og Senterpartiet følgende merknad:
«Kunnskapsdepartementet har varslet Utdanningsdirektoratet om salget av barnehageeiendom fra Læringsverkstedet og Trygge barnehager til svenske SSB. Flertallet imøteser et eventuelt tilsyn fordi det kan bidra til en nødvendig oppklaring om hvorvidt gevinstene som ble realisert ved salget av eiendommene, er å anse som ulovlig statsstøtte, slik Velferdstjenesteutvalget adresserte i NOU 2020:13».