Skriftlig spørsmål fra Hege Bae Nyholt (R) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:2333 (2021-2022)
Innlevert: 13.06.2022
Sendt: 14.06.2022
Besvart: 22.06.2022 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Hege Bae Nyholt (R)

Spørsmål

Hege Bae Nyholt (R): Hvor mange årsverk er knyttet til tilsynsenheten og hvordan fordeles de mellom hhv. tilsyns- og veiledningsarbeid, mener statsråden at dette er tilstrekkelig til å sikre økonomisk kontroll med pengebruken i både enkeltbarnehager og konsern, og mener statsråden tilsynet har nok ressurser og kompetanse til å eksempelvis kunne vurdere lovmessigheten av eiendomssalg gjort til utenlandske aktører og mulig velferdskriminialitet, jf. Viceroys varsel til Kunnskapsdepartementet om mulig svindel mellom SBB og Læringsverkstedet?

Begrunnelse

Stadige avsløringer i media har vist at penger bevilget til barnehage ikke har gått til barna, men til privat berikelse, og at det er et stort behov for kontroll og økonomisk tilsyn med private barnehager. Samtidig består sektoren både av mange små og enkeltstående barnehager og store konsern med kompliserte selskapsstrukturer, og tilsynsarbeidet vanskeliggjøres av et til dels svakt og utydelig lovverk som krever en rekke skjønnsmessige vurderinger for å kunne bedømme hvorvidt tilskuddsmidler benyttes i tråd med regelverket.
I 2022 overtok Utdanningsdirektoratet ansvaret for det økonomiske tilsynet med private barnehager. Tilsynsenheten skriver selv på Udir.no om de store kjente problemene i sektoren:

«Vi baserer oss på en risikovurdering når vi velger ut barnehager, temaer og tidspunktet for tilsyn. Vi vurderer hvor sannsynlig det er for at den private barnehagen bryter regelverket. I tillegg vurderer vi konsekvensen av et mulig brudd. Noen brudd på reglene kan føre til store konsekvenser. For eksempel kan konsekvensene av at en barnehage sparer kostnader ved å ha lav bemanning eller dårlig lønns- og arbeidsvilkår være svært alvorlig. Risikovurderingene sørger for at vi bruker tilsynsressursene våre der de trengs mest.»

I et intervju med PBL-kanalen Barnehage.no (21.04.22) uttalte avdelingsdirektøren for tilsynet at:

«Mandatet vårt er at vi både skal gjennomføre risikobaserte tilsyn, og stikkprøvebaserte tilsyn. De stikkprøvebaserte er uttrekk. De risikobaserte finner vi gjennom egne analyser, basert på BASIL-regnskap først og fremst».

I komiteens innstilling til Prop. 82L, Endringer i barnehageloven (selvstendig rettssubjekt, forbud mot annen virksomhet, meldeplikt m.m.) har Arbeiderpartiet og Senterpartiet følgende merknad:

«Kunnskapsdepartementet har varslet Utdanningsdirektoratet om salget av barnehageeiendom fra Læringsverkstedet og Trygge barnehager til svenske SSB. Flertallet imøteser et eventuelt tilsyn fordi det kan bidra til en nødvendig oppklaring om hvorvidt gevinstene som ble realisert ved salget av eiendommene, er å anse som ulovlig statsstøtte, slik Velferdstjenesteutvalget adresserte i NOU 2020:13».

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Fra 1. januar 2022 er ansvaret med å føre økonomisk tilsyn med private barnehager overført fra kommunene til Utdanningsdirektoratet. Utdanningsdirektoratet har nå ansvaret for tilsyn med bestemmelser i barnehageloven kapittel V og tilhørende forskriftsreguleringer. Direktoratet har også veiledningsansvaret for de delene av regelverket som tilsynet med økonomiske forhold forvalter. Kommunen har beholdt tilsynsansvaret for det øvrige barnehageregelverket.
Leder for tilsynet ble tilsatt i februar 2021, og før ansvaret ble overført til direktoratet i januar har det vært arbeidet med å bygge opp en tilsynskapasitet med digitale verktøy, jurister og økonomer. Tilsynet har rekruttert svært kompetente medarbeidere. Per 1. juni 2022 er det – i tillegg til lederen – 18 ansatte knyttet til tilsynsenheten, hvorav 8 jurister og 11 økonomer.
Det er foreløpig for tidlig å si noe om hvordan ressurser og årsverk vil bli fordelt mellom hhv. tilsyns- og veiledningsarbeid. Direktoratet vil bruke kunnskap fra tilsyn, opparbeidet erfaring og annen sektorforståelse til å vekte virkemidlene tilsyn og veiledning opp mot hverandre for å oppnå mest mulig regeletterlevelse.
Som en naturlig del av arbeidet har Utdanningsdirektoratet og tilsynet også inngått avtaler med eksterne kompetansemiljøer som kan bistå dem i saker der det er nødvendig med ytterligere kompetanse. Det er opp til tilsynet selv å vurdere behov for dette i hver enkelt sak.
Departementet mottok i mars 2022 rapporter fra Viceroy Research og et brev med tilsvar fra Læringsverkstedet. Disse henvendelsene er oversendt Utdanningsdirektoratet og tilsynet som rett instans.
Det er bevilget totalt 30 mill. kroner til tilsynet i 2022, jf. Innst. 12 S (2021-2022) og Prop. 1 S (2021-2022). Det er foreløpig ikke tatt stilling til den samlede finansieringen av tilsynet i de påfølgende årene.