Skriftlig spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2371 (2021-2022)
Innlevert: 16.06.2022
Sendt: 17.06.2022
Besvart: 24.06.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Morten Stordalen (FrP)

Spørsmål

Morten Stordalen (FrP): Kan statsråden garantere at regjeringen vil følge opp tidligere planer og bevilgninger til strekningen-Stokke-Torp-Sandefjord slik at det muliggjør 2 tog i timen fra Skien-Oslo utenfor rushtid?

Begrunnelse

Viser til pressemelding16. juni og Supplerende tildelingsbrev nr. 4/22 fra Samferdselsdepartementet til Jernbanedirektoratet 15. juni d.å. om utredning av tilbudsbaserte effektpakker for InterCity-strekningene. Der skrives følgende om Vestfoldbanen; Jernbanedirektoratet skal vurdere behov for nye stasjonsløsninger i byer hvor dette er relevant, og foreslå tiltak som kan redusere båndleggingen av areal så raskt som mulig. Beslutningsgrunnlaget skal inneholde et konsept med ny stasjon i Fredrikstad, slik at regjeringen kan ta stilling til om slik stasjon bør prioriteres eller ikke. Som grunnlag for videre utredning legges dagens stasjonsløsning i Larvik til grunn på Vestfoldbanen ettersom dette er tilstrekkelig for å oppnå ønsket togtilbud med 2 tog i timen til Skien. I tillegg skriver departementet i pressemeldingen; Veldig mange passasjerer pendler til og fra hovedstadsområdet. For at togtilbudene på InterCity-strekningene skal komme flest mulig reisende til nytte så raskt som mulig, mener vi det er hensiktsmessig å utvikle togtilbudet «innenfra og ut». Det betyr at vi på de tre strekningene i utgangspunktet først vil prioritere tiltak mellom Oslo og Tønsberg, Hamar og Fredrikstad, sier Nygård.
Slik jeg leser dette, kan det se ut til at strekningen Stokke-Torp-Sandefjord på ytre InterCity ikke vil prioriteres i det videre planarbeidet.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Effektpakken som muliggjør to tog i timen Oslo-Skien er prioritert med oppstart i første periode i NTP 2022-2033. Vestfoldbanen prioriteres altså med tilbudsforbedring også på den ytre delen av IC-strekningen i gjeldende NTP, med forbehold om prosjektets kostnadsutvikling og årlige bevilgninger over statsbudsjettet.
Jernbanedirektoratet har i denne sammenheng inngått avtale med Bane NOR om videre planlegging og optimalisering av infrastrukturløsningene som skal legge til rette for at tilbudsforbedringen kan vinne fram i den videre styringen av jernbaneporteføljen.