Skriftlig spørsmål fra Birgit Oline Kjerstad (SV) til næringsministeren

Dokument nr. 15:2390 (2021-2022)
Innlevert: 20.06.2022
Sendt: 20.06.2022
Rette vedkommende: Fiskeri- og havministeren
Besvart: 27.06.2022 av fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran

Birgit Oline Kjerstad (SV)

Spørsmål

Birgit Oline Kjerstad (SV): Regjeringa har høge ambisjonar for norsk maritim industri. Likevel går det eine etter det andre offentlege nybyggingsprosjektet til utanlandske verft delvis finansiert av norske garantimidlar.
Kva vil regjeringa gjere for å utnytte handlingsrommet i EØS avtalen og for å gi norske nybyggingsverft konkurransevilkår som gjer det mogleg å kunne nå opp i konkurransen om strategisk viktige utviklingsprosjekt?

Begrunnelse

Regjeringa har annonsert at grøn skipsfart skal vere eit sentralt satsingsområde for eksport frå norsk industri. Vi står i starten på ein maritim æra der det skal utviklast nye lav og nullutsleppsfarty samt autonome skip. Den internasjonale konkurransen om prosjekta er imidlertid knallhard, og Norge er i ferd med å sakke etter. Havforskningsinstituttet sitt nye forskningsfarty gjekk til Nederland og stadig fleire oppdrag går til utanlandske verft fordi det er litt dyrare å bygge i Norge. Til dømes er ingen av dei siste elektriske ferjene bygde ved norske verft. Det er slike mindre farty Norske verft er rigga for å bygge, ikkje dei største skipa.
Norske verft ynskjer gode arbeidsvilkår for arbeidarane og strenge miljøkrav frå styresmaktene, men rapporterer at dei slit med å greie å konkurrere med utanlandske verft når pris vert vektlagt meir enn miljøkrav og arbeidsvilkår i offentlege anbud. Difor er det heilt nødvendig at Statens Vegvesen som no skal utforme anbud for nye autonome ferjer over Sognefjorden, ikkje utformar anbudet slik at pris trumfer kvalitet og miljøkrav. Dette utviklingsprosjektet er strategisk viktig for norsk maritim industri, og her bør regjeringa gjere sin del av tilrettelegginga for industrien og Norsk verdiskaping.
Utan utviklingsoppdrag er det umogleg for maritim Industri å spele den sentrale rolla i eksportstrategien som regjeringa ynskjer. Regjeringa må bidra med det den kan gjere for å sikre Maritim Industri utviklingsmuligheiter. Det trengst mellom anna finansgarantier for nybyggingsverfta for nasjonale oppdrag, og ikkje berre eksportoppdrag, dette fordi heimemarknaden er viktig for å ligge i front på utviklinga. Industrialisering og reduksjon av kostnader er nødvendig fordi rederia ikkje greier å rekne heim kostnadsgapet etter støtte til utsleppsfrie skip. EU støtter ekstra kostander med 70 % + 10 % , men i Norge vert støtta avgrensa til 50 % for bygging av båtar som er planlagt for drift med hydrogen og ammoniakk. Konkurransevilkåra må difor styrkast og vere på høgde med det som er andre EU land. I ein svært usikker økonomisk situasjon etter fleire større omstillingar må det risikoavlasting til om norsk maritim Industri skal ligge i front og utvikle dei nye fartya.

Bjørnar Skjæran (A)

Svar

Bjørnar Skjæran: Det offentlege er ein stor innkjøpar av varer og tenester. Staten, fylkeskommunar og kommunar kjøper inn varer, tenester og bygge- og anleggsarbeid for ca. 600 milliardar kroner årleg. Også i marknaden for fartøy er det offentlege ein stor innkjøpar. Difor ønsker regjeringa å legge til rette for at norsk maritim industri effektivt skal kunne konkurrere om offentlege kontraktar. Vi har nyleg lyst ut ein anbodskonkurranse for å få ei ekstern utgreiing av det EØS-rettslege handlingsrommet når det kjem til anskaffing av fartøy. Utgreiinga skal sjå på moglegheitene for å innarbeide konkrete kriterium og krav i anboda. Vi skal vri på dei knappane vi kan for å sørge for at norsk maritim industri skal kunne konkurrere om offentlege kontraktar. Ikkje berre sikrar det arbeidsplassar og verdiskaping langs kysten, men det sikrar lærlingar ein lærestad og sørger for at vi tek vare på kompetanse.
Maritim industri er eit viktig satsingsområde for regjeringa. Regjeringa la nyleg fram eit vegkart for eit grønt industriløft. I vegkartet er maritim industri eit av syv innsatsområde. Noreg skal framleis være ein maritim stormakt internasjonalt, som viser veg inn i det grøne skiftet gjennom å utvikle, byggje og ta i bruk nullutslippsløsningar og autonome fartøy.
I tråd med Hurdalsplattforma vil regjeringa også legge fram ein grøn omstillingspakke for klimavennleg omstilling av skipsfarten. Her vil det leggjast særskilt vekt på at tiltaka bidrar til eit grønt industriløft i Norge. Også på eksportsida er maritim industri høgt prioritert, regjeringa vil satse på «meir og grønare maritim eksport», innafor rammene av «Heile Norge eksporterer».
Statens vegvesen legg ambisiøse miljøkrav inn i sine anbod, og planlegg også dette på anboda for sambanda over Sognefjorden. Norsk verftindustri er langt framme når det kommer til innovative løysningar, og dei ambisiøse miljøkrava aukar dermed sjansen for at disse byggekontraktane går til norske verft. Det er likevel ferjeselskapa sjølve som vel kvar ferjene skal byggjast.
Verftsnæringa er i dag omfatta av fleire ordningar gjennom Eksfin. Byggjelångarantiordninga gir moglegheit for å avlaste bankar som gir byggjelån til verft. Eksfin kan gjennom kjøparfinansiering gi lån og garanti til kjøparar av skip som byggjast i Norge og som går utanriks. Gjennom skipsfinansieringstilbodet kan Eksfin gi lån og garantiar til kjøparar av skip når fartøyet byggjast ved verft i Norge og skal brukast i Noreg. Den maritime industrien har også tilgang til forskings- og innovasjonsstøtte gjennom Innovasjon Noreg, Forskingsrådet, og Horisont Europa. Det er høgt prioritert for regjeringa å fortsette å sørge for at verftsindustrien har gode rammevilkår.