Skriftlig spørsmål fra Hege Bae Nyholt (R) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:2405 (2021-2022)
Innlevert: 20.06.2022
Sendt: 20.06.2022
Besvart: 27.06.2022 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Hege Bae Nyholt (R)

Spørsmål

Hege Bae Nyholt (R): Utdanningsdirektoratet (Udir) påpeker at de stadig ser en stor udekket risiko for brudd på regelverket for privatskolene og at de ikke åpner tilsyn i flere tilfeller selv om det er indikasjoner på regelbrudd, på grunn av kapasitet.
Mener statsråden at tilsynet har tilstrekkelig med ressurser og hva vil statsråden gjøre for å sikre at penger bevilget til skole går til elevenes beste?

Begrunnelse

Utdanningsdirektoratet (Udir) gjennomfører årlige tilsyn på blant annet økonomi. I tilsynene ser man stadig skoler som har brukt statstilskudd og/eller skolepenger på en måte som ikke kommer elevene til gode. Udir skriver følgende på sine nettsider:

«Når vi vurderer risiko ved frittstående skoler, ser vi først på sannsynligheten for at brudd på regelverket finner sted. Deretter ser vi på konsekvensen av bruddene. Noen brudd på regelverket fører til større konsekvenser enn andre. Derfor velger vi de områdene hvor følgene av bruddene er mest alvorlige. Samlet sett sørger risikovurderingene for at vi bruker ressursene våre der de trengs mest.
For tilsyn med frittstående skoler har et av målene i 2021 vært å ha flere og mer treffsikre tilsyn, blant annet ved å føre flere mindre tilsyn basert på konkrete risikovurderinger. Bakgrunnen for dette målet er at vi stadig ser en stor udekket risiko for brudd på regelverket. Derfor er det sentralt å bruke tilsynsressursene der de kommer best til nytte. (…)
Jevnlig får vi meldinger med indikasjoner på at skolene ikke følger regelverket, men hvor vi likevel ikke åpner tilsyn. Noen ganger skyldes det at situasjonen blir fulgt opp og håndtert på andre måter. Andre ganger vurderer vi at det er andre skoler eller temaer der risikoen er høyere, og vi trenger å prioritere dem.»

Det kommer altså fram at det er langt flere mulige regelbrudd enn hva tilsynet har anledning til å følge opp, og at det dermed er en stor risiko for at penger bevilget til skole ikke kommer elevene til gode.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Jeg vil først understreke viktigheten av at alle regler i privatskoleloven følges slik at elevene får den opplæringen de har krav på, og at alle offentlige tilskudd og alle skolepenger kommer elevene til gode. Det er styret ved den enkelte privatskole som er øverste ansvarlige organ for at skolen følger regelverket. For å sikre at regelverket blir fulgt er det også viktig med et effektivt tilsyn som kontrollerer driften og reagerer på lovbrudd.
Det følger av forarbeidene til privatskoleloven at tilsynsordningen bygger på stikkprøvekontroll og at den er tillitsbasert, jf. Ot.prp. nr. 37 (2006-2007) kap. 16.2. Tilsynet med skoler godkjent etter privatskoleloven er dimensjonert ut fra dette premisset. Jeg vil i denne sammenheng peke på at det verken er ønskelig eller mulig å føre tilsyn med alle skoler på alle temaer hvert år. Avgjørende for at et tillits- og stikkprøvebasert tilsyn skal være effektivt, er at det gjennomføres kvalifiserte risikovurderinger. Tilsyn med økonomiforvaltning og økonomidisponering blir fortløpende veiet mot behovet for å føre tilsyn med andre temaer som skolemiljø, skolenes arbeid med elevenes utbytte av opplæringen osv.
Utdanningsdirektoratets årlige kontroll med privatskolenes årsregnskaper sammen med andre kilder gir etter min vurdering et godt grunnlag for et risikobasert tilsyn. Samtidig er det viktig at tilsynsmetodikken til enhver tid videreutvikles. Jeg er kjent med at Utdanningsdirektoratet arbeider løpende med dette. Departementet har også fokus på videreutvikling av tilsynsmetodikken i sin styringsdialog med Utdanningsdirektoratet.
Utdanningsdirektoratet benytter i dag anslagsvis 7-8 årsverk på tilsynet med private skoler. Jeg vurderer løpende behovet for ressurser til dette arbeidet, og kan opplyse at bevilgningen til Utdanningsdirektoratet i 2022 ble økt med 2 millioner kroner for å styrke arbeidet med tilsyn med private skoler, jf. tildelingsbrev til Utdanningsdirektoratet for 2022.