Seher Aydar (R): Hva er status for regjeringens pilotordning for sikring av notoritet for personkontroller, hvordan er dette organisert og hva er sammenhengen mellom denne ordningen og forsøksprosjektet som er satt ned av Oslo Politidistrikt under navn «Politikontroller i et diskrimineringsperspektiv»?
Begrunnelse
I budsjettforliket mellom regjeringen og SV av november 2021 står blant annet dette:
Stortinget ber regjeringen gjennomføre en pilotordning i Oslo med teknisk løsning for sikring av notoritet for personkontroller som politiet foretar dersom den som blir kontrollert vil la seg registrere. Ordningen skal innebære at den som blir stoppet kan motta en bekreftelse på kontrollen.
I regjeringens tildelingsbrev til Politiet for 2022 heter det at:
«Politidirektoratet skal utrede og utprøve ulike tiltak for å forebygge at personkontroller oppleves som urettmessige eller diskriminerende», og videre: «I 2022 skal det i Oslo politidistrikt iverksettes et pilotprosjekt med utprøving av teknisk løsning for tilbud om og utstedelse av bekreftelse på gjennomført personkontroll. Tiltaket skal ses i sammenheng med øvrige tiltak for økt tillit til politiet og politiets personkontroller».
Forut for regjeringens pilotordning, ble det igangsatt et forsøksprosjekt av Oslo politidistrikt under navn «Politikontroller i et diskrimineringsperspektiv». I arbeidsgruppen som skal avlevere rapport innen 1. oktober i år, sitter blant annet Juristforbundets inkluderings- og mangfoldsutvalg, Organisasjonen mot Offentlig Diskriminering (OMOD) og Minotenk.
I brev av 8. juni 2022 til Oslos politimester bes det om en avklaring og skriver blant annet: «Gjennom møtene har vi fått et tydelig inntrykk av at politiet i Oslo ikke ønsker en kvitteringsordning. Vi ber derfor politimesteren som oppdragsgiver om å tydeliggjøre om kvitteringsordning er del av mandatet til arbeidsgruppen». Det er relevant at kunnskap og forskning på hvordan en slik ordning kan gjennomføres i henhold til dagens lovverk, utgjør en vesentlig del av arbeidsgruppens arbeid. De ber også om en presisering fra politimesteren på sammenhengen mellom sentrale myndigheters beslutning om en lokal kvitteringsordning i Oslo og det arbeid som nå skal skje i arbeidsgruppen vi er del av.
Kvitteringsordningen er en del av arbeidsgruppens mandat. Samtidig er det behov for å avklare hva som er sammenhengen mellom den statlige pilotordningen og Oslos forsøksprosjekt, og hvordan dette arbeidet er organisert. Det er også viktig at arbeidsgruppen som jobber med dette, gis tilstrekkelig ressurser og tid slik at arbeidet blir gjort grundig.