Mona Fagerås (SV): Vil samferdselsministeren ta initiativ til at trafikkprognosene som brukes ved veiplanlegging, tar utgangspunkt i fastsatte miljømål og miljøambisjoner og i tillegg blir gjenstand for drøfting i tråd med firetrinnsprinspippet, jamfør Statens vegvesens håndbok V712 Konsekvensanalyser?
Begrunnelse
For de større byområdene har vi et mål om nullvekst i personbiltrafikken. Regjeringen har også en klar ambisjon om å flytte godstransport fra vei til sjø og bane.
Trafikkmengden har mye å si for hvilken veistandard som skal velges ved planlegging av et utbyggingsprosjekt. Regelen sier at det er antatt trafikkmengde 20 år etter åpningsåret som skal ligge til grunn. Om det legges til grunn en kraftig trafikkvekst, vil veier som i dag har lav eller moderat trafikk, kunne måtte bygges ut for eksempel til 4-feltsvei.
Trafikkprognosene som ligger til grunn for Statens vegvesens og Nye Veiers planer, er gjerne basert på tradisjonelle prognoser, der trafikkmengde er en funksjon av blant annet befolknings- og inntektsvekst. Samtidig sier Statens vegvesens håndbok 712 Konsekvensanalyser at man skal analysere tiltak som kan redusere transportbehovet og påvirke valg av transportmiddel og tiltak som gir mer effektiv utnyttelse av eksisterende infrastruktur og kjøretøyer. Vi kan ikke se at slike tiltak får en reell sjanse til å bli vurdert når tradisjonelle trafikkprognoser legges til grunn for standardvalget.
Ekstra oppsiktsvekkende er det at bruk av tradisjonelle vekstprognoser ikke speiler vedtatte miljømål eller miljøambisjoner. Vekst i personbiltrafikken i byområdene undergraver nullvekstmålet. Når veiene da dimensjoneres etter en slik vekst, vil prognosene fort selvoppfyllende. Forutsetningen om trafikkvekst medfører også at det legges til grunn en høyere samfunnsøkonomisk nytte av investeringene. Om det nasjonalt og lokalt vedtatte nullvekstmålet innfris, vil den samfunnsøkonomiske nytten bli mindre enn hva konsekvensutredningen viser.
I Statens vegvesens svar på tildelingsbrev nr. 3 omtales blant annet E16 Arna–Stanghelle, E39 Ådland–Svegatjørn (Hordfast) og E39 Vågsbotn–Klauvaneset, henholdsvis sør for, øst for og nord for Bergen by. Statens vegvesen forutsetter en betydelig vekst på alle strekningene, selv om de leder trafikk inn i eller befinner seg i et nullvekstområde. Tilsvarende eksempler har vi også sør for Stavanger/Sandnes (med E39 Hove–Ålgård) og sør for Oslo (med E18 Retvet–Vinterbro). For Nyer Veier er det tilsvarende, blant annet for E16 øst for Oslo og E6 sør for Trondheim.