Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:2440 (2021-2022) Innlevert: 23.06.2022 Sendt: 23.06.2022 Besvart: 01.07.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Lan Marie Nguyen Berg (MDG): Kan statsråden opplyse om forventet totalkostnad for prosjektet E18 Lysaker-Ramstadsletta, når man inkluderer siste anslag på forventede byggekostnader, finanskostnader, og legger til grunn den samme forventede lønns- og prisveksten som for Fornebubanen (5,7 % pr. år)?
Jon-Ivar Nygård: Kostnadsrammen (P85) og styringsrammen (P50) for prosjektet E18 Lysaker – Ramstadsletta er gjennom Stortingets behandling av Prop. 38 S (2019-2020) Utbygging og finansiering av E18 Lysaker – Ramstadsletta i tidligere Akershus, jf. Innst. 393 S (2019-2020), fastsatt til henholdsvis om lag 19,2 mrd. 2022-kr og 17,1 mrd. 2022-kr. Dersom det legges til grunn en årlig prisvekt på 5,7 pst fram til 2030 (som er forventet økonomisk avslutning av prosjektet) er kostnadsrammen og styringsrammen henholdsvis 30,0 mrd. 2030-kr og 26,7 mrd. 2030-kr. Prognosen for sluttkostnad for prosjektet tilsvarer den fastsatte styringsrammen. Statens vegvesen opplyser om at grunnervervet på strekningen Lysaker – Ramstadsletta i det alt vesentligste er ferdigstilt. Pr. juni 2022 er de påløpte samlede kostnadene her på om lag kr 3,6 mrd. kr.Utbyggings- og finansieringsopplegg fremgår av kapittel 5 i Prop. 38 S (2019 - 2020). Basisforutsetningene gir her finansieringskostnader på 5,4 mrd. kr samt innkrevingskostnader og kostnader til drift av bompengeselskapet på 730 mill. kr. Det er ikke gjort nye vurderinger av disse kostnadene og de legges derfor fortsatt til grunn.