Skriftlig spørsmål fra Marius Arion Nilsen (FrP) til olje- og energiministeren

Dokument nr. 15:2472 (2021-2022)
Innlevert: 24.06.2022
Sendt: 27.06.2022
Besvart: 30.06.2022 av olje- og energiminister Terje Aasland

Marius Arion Nilsen (FrP)

Spørsmål

Marius Arion Nilsen (FrP): EUs energikrise har ingen snarlig løsning, og unionen behøver store mengder gass fra pålitelige leverandører i tiår framover. I en felles erklæring med EU støtter EU Norges fortsatte leting og investeringer for å bringe olje og gass til det europeiske markedet, og EU ber om at Norge leter og finner mer gass.
Har regjeringen nå lovet å igangsette 26. konsesjonsrunde og lete etter mer gass som man kan eksportere til det Europeiske markedet så fort som mulig, eller blir dette fremdeles først når SV tillater det, og hvordan tenker Norge å imøtekomme dette?

Begrunnelse

I en felles erklæring mellom Norge og EU 23.6.22 støtter EU Norges fortsatte leting og investeringer for å bringe olje og gass til det europeiske markedet.
Olje- og energiminister Terje Aasland sammen med EU-kommissærene visepresident Frans Timmermans, som er ansvarlig for det grønne skiftet, og energikommissær Kadri Simson offentliggjorde sammen en felles erklæring. I den ble Norges rolle som en betydelig leverandør av olje og gass til EU understreket.
På møtet er Norge og EU blitt enige om å fordype energisamarbeidet. Det innebærer blant annet at EU ser for seg at Norge leverer gass til etter 2030, da EU skal ha kuttet utslippene med 55 prosent.
I erklæringen erkjenner man at det er store reserver igjen på norsk sokkel, og gjennom «fortsatt leting, nye funn og utvikling av felt, vil Norge fortsette å være en stor leverandør til Europa også lenge etter 2030. EU støtter Norges fortsatte leting og investeringer for å bringe olje og gass til det europeiske markedet.
EUs energisystem står foran enorme utfordringer når man skal fase ut deres største leverandør av gass, Russland. Dette samtidig som man skal gjennomføre en massiv innfasing av fornybar, variabel kraft, som behøver store mengder regulerbar kraft, som eksempelvis gasskraft, for balansering. Det er med andre ord et skrikende behov for mer gass i mange år framover, og helst så mye som mulig, så fort som mulig.

Terje Aasland (A)

Svar

Terje Aasland: Som en sentral eksportør av olje og gass til Europa spiller Norge en viktig rolle for Europas energiforsyning. Regjeringen vil føre en petroleumspolitikk som gjør at norsk petroleums-industri utvikles, ikke avvikles. Norge har i en årrekke vært en sentral og pålitelig leverandør av energi til europeiske naboer og samarbeidspartnere. Jeg legger stor vekt på at norsk kontinentalsokkel kan levere på maksimale nivåer i en krevende tid, og fortsatt skal være en stabil og langsiktig leverandør av olje og gass til Europa både på kort og lengre sikt, jf. Meld. St. 11 (2021-2022).
Leting er avgjørende for videreutvikling av den norske petroleumsvirksomheten og produksjonen frem i tid. Gjennom en forutsigbar tildeling av utvinningstillatelser, vil ressursgrunnlaget på norsk kontinentalsokkel danne grunnlag for nye lønnsomme funn som kan produseres fremover. For å legge til rette for leting så skal det velfungerende konsesjonssystemet vårt for petroleumsnæringen ligge fast. Det betyr blant annet at det fortsatt skal tildeles nye utvinningstillatelser gjennom nye konsesjonsrunder. Departementet tildelte som del av dette 53 nye utvinningstillatelser under TFO 2021 og har utlyst TFO 2022 med søknadsfrist 12. september i år.
Alle områder som er åpnet for petroleumsvirksomhet og er tilgjengelig for nye tildelinger kan lyses ut i en konsesjonsrunde. TFO-rundene omfatter nå størstedelen av det tilgjengelige letearealet på norsk sokkel. Hvordan prospektive, tilgjengelige områdene som ligger utenfor dagens TFO-område fremover skal gjøres tilgjengelig for interesserte selskaper er en petroleumsfaglig vurdering. I forbindelse med TFO 2022 har vi eksempelvis valgt å utvide TFO-området med 28 nye blokker i Barentshavet. Jeg har ikke diskutert gjennomføring av en ev. 26. konsesjonsrunde med representanter for EU.