Skriftlig spørsmål fra Tage Pettersen (H) til kultur- og likestillingsministeren

Dokument nr. 15:2479 (2021-2022)
Innlevert: 27.06.2022
Sendt: 27.06.2022
Besvart: 01.07.2022 av kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen

Tage Pettersen (H)

Spørsmål

Tage Pettersen (H): Kan statsråden gjøre rede for den fylkesvise og periodefordelte foredlingen av tilskudd etter forskrift om midlertidig tilskudd til kulturarrangementer som følge av covid-19, og mener hun en klagebehandling på 11 måneder er forsvarlig sett fra arrangørenes ståsted?

Begrunnelse

Jubel event (Sommerslagere) på Gjøvik er en av flere som har fått avslag på sin klage på at de ikke fikk innvilget stimuleringsmidler under pandemien.
I det opprinnelige vedtaket brukes § 8 i forskrift om midlertidige kulturarrangementer som begrunnelse for avslaget. Denne sier at kulturrådet ikke skal gjøre en kunstfaglig vurdering av søknaden, men fatte vedtak etter en helhetsvurdering. Denne vurderingen skal legge vekt på formålet med tilskuddsordningen, geografisk spredning, og mangfold av kulturuttrykk samt om kulturtilbudet oppleves som tilgjengelig og relevant for publikum.
I avslaget til Jubel event skrives det at «Prioriteringene som må foretas vil bli strengere etter hvert som midlene i søknadsrunden deles ut og potten reduseres tilsvarende». Hvis dette var prinsippet som lå til grunn så betyr det at de som var tvunget til å søke sent, pga. ulike tilskuddsperioder, var dømt til å få lavere tilskudd eller avslag. Dette kan ikke ha vært i tråd med hensikten.
Mange aktører har pga. sent avslag ikke kunne avlyse. Disse sitter igjen med all kostnadene, men svært små inntekter. Svært lang klagebehandling har gjort situasjonen enda mer alvorlig og uforutsigbar.
Jubel event, som eksempel, søkte stimuleringsmidler fra kulturrådet 1. juni 2021 for å kunne gjennomføre show med smittevernbegrensingene som var gjeldene 29. juli. De fikk avslag på søknaden 29. juni – en måned før premieren. De påklagde vedtaket 20. juli 2021 – kulturrådet opprettholdt vedtak om avslag og oversendte saken til nemda 11. oktober 2021 – avslag fra nemda ble mottatt 22. juni 2022.
I forskriftens bokstav b står det at det er et formål: å stimulere til økt aktivitet i hele kulturarrangementets verdikjede gjennom at tilskuddsmottakere overholder økonomiske forpliktelser overfor involverte parter i samsvar med inngåtte avtaler. Sommerslagere er ikke en konsert som er innom Gjøvik på en turnestopp, slik mange av de konsertene som har fått midler i denne regionen var, dette er en fullskala, lokal produksjon. En klagebehandlingstid som i dette eksempelet er tvert imot med på å undergrave dette formålet.

Anette Trettebergstuen (A)

Svar

Anette Trettebergstuen: I fordelinga av midler fra stimuleringsordninga for kultursektoren har Norsk kulturråd tatt hensyn til blant annet god geografisk fordeling og mangfold av kulturuttrykk. Den nøyaktige fordelinga fremkommer av vedtakslistene som ligger åpent tilgjengelig på nettsidene til Kulturrådet. Listene kan sorteres blant annet på fylke, søknadsfrist og vedtaksdato.
Da regjeringa overtok var vi gjort tydelig kjent med et særdeles høyt arbeidspress i Kulturrådet over lang tid, som den borgerlige regjeringa ikke hadde prioritert å løse. Derfor var noe av det første vår regjering gjorde nettopp å oppbemanne med 15 ekstra saksbehandlere i Kulturrådet, i tillegg til å flytte forvaltninga av kompensasjonsordninga til Lotteri- og stiftelsestilsynet.
Saksbehandlingstida i stimuleringsordninga har variert mellom søknadsperiodene blant annet ut i fra total mengde søknader som har kommet inn i hver søknadsrunde. Gjennomsnittlig har saksbehandlingstida vært i overkant av tre uker.
Klagesaker har ofte tatt mer tid å behandle. Dette skyldes både behovet for å gjøre grundige juridiske og økonomiske vurderinger i klagesakene, mangel på informasjon fra søker/klager, og høy prioritering av å få ferdigbehandla de ordinære søknadene.
Stor pågang av saker førte til at klagenemnda ble utvida fra fire til seks ordinære nemndsmedlemmer i 2021. I tillegg arbeider fire ansatte i Klagenemndssekretariatet med saksforberedelser for nemnda. Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for 2021 var på 60 dager per sak. Som følge av at nemda i løpet av en kort periode mottok et stort antall klagesaker, har behandlingstiden i 2022 økt til 181 dager.
Saksbehandlingstida regnes fra tidspunktet klagen blir oversendt fra Kulturrådet. Tida fra Kulturrådet mottar klagen og til den blir sendt til klagenemnda kommer i tillegg.
Vi vet at søkerne på midler fra Kulturrådet er arbeidsfolk som ikke vil annet enn å gjøre jobben sin på best mulig måte, til glede for et stort kulturpublikum i hele landet. Vi skal alltid bestrebe at samtlige forvaltere av økonomiske ordninger ivaretar effektiv saksbehandling, god forvaltningsskikk og kvalitativt korrekte vurderinger. Det er et kontinuerlig arbeid som vi har med oss hver dag, og som jeg fortsatt skal følge tett opp.