Helge André Njåstad (FrP): Hvilke kriterier vil samferdselsministeren legge til grunn i arbeidet med den nye NTP han har varslet allerede om 2 år.
Vil den samfunnsøkonomiske netto/nytte og budsjettnytte i enkelt prosjektene bli et viktig kriterium og vil f.eks. Statens vegvesen sitt forslag til arbeidsprogram følges?
Begrunnelse
Samferdselsministeren har varslet en ny og revidert NTP allerede om 2 år. Med dette bryter denne regjeringen en over 40 års praksis med 4-årig behandling av landets transportplan i Stortinget.
Regjeringen hevder at forrige regjerings NTP er for ambisiøs og at de ikke makter å finansiere den.
Dette til tross for at Ap og Sp hadde flere enda flere forslag til prosjekt enn regjeringen.
Nå vil regjeringen redusere prosjekt, redusere på standard, utsette og kanskje legge prosjekt på is.
I dette arbeidet er det naturlig at man har satt opp noen retningslinjer for prioriteringene.
Det er selvsagt av stor interesse for offentligheten hvilke retningslinjer som legges til grunn og om fordelingen mellom transportsektorene vil bli endret.
Det naturlige vil være å legge prosjektenes egen samfunnsnytte til grunn.