Skriftlig spørsmål fra Helge André Njåstad (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2529 (2021-2022)
Innlevert: 30.06.2022
Sendt: 01.07.2022
Besvart: 05.07.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Helge André Njåstad (FrP)

Spørsmål

Helge André Njåstad (FrP): Hvilke kriterier vil samferdselsministeren legge til grunn i arbeidet med den nye NTP han har varslet allerede om 2 år.
Vil den samfunnsøkonomiske netto/nytte og budsjettnytte i enkelt prosjektene bli et viktig kriterium og vil f.eks. Statens vegvesen sitt forslag til arbeidsprogram følges?

Begrunnelse

Samferdselsministeren har varslet en ny og revidert NTP allerede om 2 år. Med dette bryter denne regjeringen en over 40 års praksis med 4-årig behandling av landets transportplan i Stortinget.
Regjeringen hevder at forrige regjerings NTP er for ambisiøs og at de ikke makter å finansiere den.
Dette til tross for at Ap og Sp hadde flere enda flere forslag til prosjekt enn regjeringen.
Nå vil regjeringen redusere prosjekt, redusere på standard, utsette og kanskje legge prosjekt på is.
I dette arbeidet er det naturlig at man har satt opp noen retningslinjer for prioriteringene.
Det er selvsagt av stor interesse for offentligheten hvilke retningslinjer som legges til grunn og om fordelingen mellom transportsektorene vil bli endret.
Det naturlige vil være å legge prosjektenes egen samfunnsnytte til grunn.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Utfordringer internasjonalt og nasjonalt har gitt endrede rammebetingelser for transportpolitikken. Som følge av dette har regjeringen besluttet at neste nasjonale transportplan skal legges frem ett år tidligere enn ordinær rullering på fire år normalt skulle tilsi. Det innebærer at transportplanen legges frem våren 2024 med virkning for tolvårsperioden fra 2025 til 2036. Den nye transportplanen skal være oppdatert og tilpasset Norges framtidige transportbehov, samtidig som de økonomiske rammene er realistiske.
For å utarbeide et faglig grunnlag for neste transportplan legger vi opp til at transportvirksomhetene høsten 2022 får to hovedoppdrag; ett utredningsoppdrag og ett prioriteringsoppdrag:

• I utredningsoppdraget vil virksomhetene blant annet bli bedt om å vurdere transportbehovet framover, og kartlegge utfordringer og behov som bør løses. Etter planen skal utredningsoppdraget gis tidlig høst 2022 med tentativ frist i januar 2023.
• I prioriteringsoppdraget vil det gis føringer for virksomhetenes arbeid med å anbefale en fordeling av ressursbruken i transportplanen. Det legges opp til at prioriteringsoppdraget gis virksomhetene sen høst 2022 med tentativ frist i mars 2023.

Føringene som vil bli gitt i prioriteringsoppdraget vil blant annet være knyttet til hvilke typer analyser vi ønsker at virksomhetene skal utføre som grunnlag for fordeling av ressursbruken, herunder bruk av samfunnsøkonomiske analyser. Utgangspunktet for arbeidet bør være at tiltakene svarer på de største utfordringene vi står overfor, bidrar til at vi når de transportpolitiske målene og har høyest mulig samfunnsøkonomisk lønnsomhet.
Det ble i Meld. St. 20 (2020–2021) Nasjonal transportplan 2022–2033 varslet innføring av porteføljestyring i transportsektoren, som skal bidra til at vi velger de beste løsningene og får mer igjen for pengene. Dette betyr blant annet at optimalisering og andre endringer i prosjektene kan få konsekvenser for rekkefølgen. Som omtalt i stortingsmeldingen, vil porteføljen vurderes på nytt ved neste rullering av Nasjonal transportplan.