André N. Skjelstad (V): Er det i tråd med regjeringens politikk innen TSB, og spesielt avrusningsarbeidet, at det faglige tilbudet i Rogaland blir svekket, og kan statsråden tillate at brukerne får et svekket tilbud som følge av at kompetanse og etterutdanning vil bli borte?
Begrunnelse
Anbudsordning innen rusfeltet har vært en ordning siden 2004. Helse Vest RHF har nå gått til anskaffelse av tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB) i Rogaland og Vestland. Hovedkriterier har vært kvalitet og pris. Det kan nå se ut til at Rogaland A – senter (RAS), som har eksistert siden 1953, taper konkurransen om anskaffelsen i Helse Stavanger HF området. Helse Vest RHF hevder at dette skyldes en helhetlig vurdering, men RAS scorer høyt på både kvalitet og omfang og ser ut til å tape på pris.
Konsekvensene vil være en stor omlegging av tjenestetilbudet, ikke bare for RAS, men for tjenestetilbudet i området. Dette får virkninger for kvalitet og pasientsikkerhet, samt tap av kompetansemiljø og etterutdanningskapasitet. RAS har leger som spesialiserer seg i rus- og avhengighetsmedisin, noe som ellers bare sykehus driver med. De har også leger med erfaring fra både somatikk og psykiatri og samarbeider tett med Stavanger Universitetssykehus (SUS). Å ikke satse på utdanning som del av anskaffelsen vil svekke kvaliteten på behandlingstilbudet, både for den enkelte private ideelle leverandør, men også for hele fagfeltet i foretaksområdene. At dette ikke var en del av evalueringen til Helse Vest RHF er tankevekkende.
I sum vil dette gi et svekket tilbud til rusmisbrukere. Både brukere, fagfolk og mange lokalpolitikere har satt spørsmålstegn ved Helse Vest sin prioritering og den ensidige vektlegging på pris. Høy faglig kvalitet koster også når ideelle organisasjoner er ansvarlig for tjenesten. I det offentlige tjenestetilbudet er det knapt et tilbud som legges ned utelukkende på bakgrunn av pris. Det må være naturlig sammenheng mellom kostnadsnivå på en klinikk ved SUS og på et så viktig senter som RAS.