Erlend Larsen (H): Vil statsråden ta initiativ til en avtale med britiske samferdselsmyndigheter som muliggjør GA-flytrafikk mellom Storbritannia og Norge uten krav om enkelttillatelser?
Begrunnelse
Luftfartsavtalen mellom Norge og Storbritannia, som ble inngått i kjølvannet av Storbritannias uttreden fra EU og EØS, regulerer kun rutetrafikk. Norske selskaper som opererer i GA-segmentet av luftfarten (General Aviation) er henstilt om å søke det britiske luftfartstilsynet om tillatelse minimum 48 før hver flyging for flyginger til og fra Storbritannia.
Praksisen innebærer en omfattende og tidkrevende søkeprosess, samt at endringer ikke er mulig på kort varsel ettersom det britiske luftfartstilsynet kun behandler søknader innen ordinær arbeidstid på hverdager. I praksis innebærer det at selskapet ikke kan tilby flyginger på kort varsel til eller fra Storbritannia i helger og ferier.
Situasjonen gjør at norske aktører innen GA-segmentet av luftfarten opplever utfordringer med å fly kunder til og fra Storbritannia. Dette har betydelige negative økonomiske konsekvenser for selskapene, som må avvise en rekke oppdrag. Norge er et av få land i Europa som rammes av ordningen med enkeltvis tillatelser ettersom EU har fått på plass en avtale for sine medlemsland som ikke nødvendiggjør enkeltvis tillatelser for GA-flyginger.
Alle norske flyselskaper må operere under like konkurransevilkår som sine europeiske konkurrenter. Jeg er kjent med at det norske flyselskapet Airwing før sommeren anmodet norske samferdselsmyndigheter om å finne en løsning i saken. Selskapet uttalte i fjor høst til Dagens Næringsliv en ambisjon om å øke flyflåten fra fem til omtrent 30 mindre jetfly og propellfly. I sin henvendelse til departementet opplyste flyselskapet om det har måttet avvise over 1.000 flyginger til og fra Storbritannia de siste 12 månedene.