Skriftlig spørsmål fra Kathy Lie (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2705 (2021-2022)
Innlevert: 24.08.2022
Sendt: 24.08.2022
Besvart: 29.08.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Kathy Lie (SV)

Spørsmål

Kathy Lie (SV): Når vil statsråden fastsette effektmålene for Ringeriksporteføljen som Jernbanedirektoratet og Nye Veier ba om i mars i år, slik at utbyggingsavtalen kan ferdigstilles og legges fram til behandling i Stortinget?

Begrunnelse

I NTP er det avsatt 6,6 mrd. kr til Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 i første seksårsperiode. Stortinget har også innvilget en driftskreditt på 1 mrd. kr til prosjektet i tillegg til planmidlene i Statsbudsjettet og fylkeskommunens bompengegaranti på 3 mrd. kr.
Det er kjent at Nye Veier gjennom optimalisering av prosjektet har funnet gode innsparingsmuligheter på ca. 3 mrd. kr i forhold til det som lå til grunn ved KS2.
Nye Veier AS har i brev til Samferdselsdepartementet 4. mars i år bekreftet at de er enige med Jernbanedirektoratet om effektmålene for prosjektet som nå kalles Ringeriksporteføljen, og at de er klare til å starte arbeidet med en utbyggingsavtale med mål om ferdigstillelse av grunnlaget i løpet av 2022. Dette vil muliggjøre oppstart av hovedanleggsentreprisen i 2024. Imidlertid venter de fortsatt på at SD fastsetter effektmålene i hht. Rammeavtalen mellom NV og SD.
Statsråden har denne våren bekreftet at oppstart for hovedentreprisen er mulig i 2024, jfr. bl.a. svar til Sandra Bruflot 28.04.2022. Imidlertid har signaler fra politisk ledelse i SD denne våren og sommeren sådd tvil om hvorvidt statsråden vil legge til rette for at dette skal skje.
Denne usikkerheten som er skapt av uttalelser fra SD har naturlig nok ført til frustrasjon og bekymring i de berørte lokalsamfunn. Derfor så en rekke Arbeiderparti-ordførere seg nylig tvunget til adressere problemstillingen i et åpent brev til statsråden. Brevet er gjengitt media 30.07.2022.
Jeg er ikke kjent med om statsråden har besvart ordførernes spørsmål.
Jeg forstår godt disse ordførernes frustrasjon over den manglende forutsigbarheten i denne prosessen. Det er nå mer enn 30 år siden Stortinget vedtok at Ringeriksbanen skulle bygges. Det er mer enn 9 år siden et samlet Storting løftet Ringeriksbanen inn i NTP med antatt byggestart i 2018. Nå er prosjektet omsider ferdig planlagt og klart for endelig vedtak i Stortinget.
Avslutningsvis vil jeg minne statsråden på at fremtredende arbeiderpartirepresentanter gikk ut i valgkampen i fjor og garanterte for at en arbeiderpartiledet regjering skulle sørge for byggestart på Ringeriksbanen i 2022.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Innenfor de økonomiske planrammene til den nasjonale transportplanen som ble lagt frem i mars i fjor var det tatt høyde for at fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 Skaret–Hønefoss (FRE16) kunne starte opp mot slutten av 2024 eller i begynnelsen av 2025. I transportplanen var det samtidig tatt forbehold om at endringer i det budsjettmessige handlingsrommet kunne medføre at ikke alle deler av planen nødvendigvis kan gjennomføres som forutsatt.
Vi er nå i en situasjon hvor det budsjettmessige handlingsrommet har endret seg betydelig sammenlignet med for bare et år siden. Krigen i Ukraina har ført til at sikkerhet og beredskap må prioriteres høyere. Samtidig er aktiviteten i norsk økonomi høy, med raskt stigende renter og kostnadspress. Dersom regjeringen øker sin pengebruk nå, vil det bidra til å forverre den allerede vanskelige situasjonen for folk. Det krever at regjeringen fører en ansvarlig økonomisk politikk, og ikke setter i gang flere prosjekter enn det økonomien kan tåle.
Samferdselsprosjekter er dyre, og det er derfor viktig at vi får mest mulig vei og bane for pengene. Allerede igangsatte prosjekter må naturligvis fullføres. Gitt det trangere handlingsrommet på statsbudsjettene, kommer vi ikke utenom å måtte vurdere om en del prosjekter på planstadiet kan utsettes. Denne vurderingen omfatter også den videre prosessen for Ringeriksporteføljen. Uansett hvilke utsettelser som eventuelt kommer, må vi fremover i enda større grad se etter løsninger for utfordringer i transportsystemet som gir mest mulig nytte for samfunnet.
Regjeringen vil i statsbudsjettforslaget for 2023 komme tilbake til Stortinget om hvilke grep vi vil ta for å føre en realistisk og ansvarlig samferdselspolitikk fremover.
I representantens begrunnelse for spørsmålet vises det til et åpent brev fra ordførere langs Bergensbanen. Jeg besvarte dette brevet gjennom avisinnlegg, blant annet Ringerikets blad og Hallingdølen, i august 2022.