Skriftlig spørsmål fra Liv Kari Eskeland (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2731 (2021-2022)
Innlevert: 26.08.2022
Sendt: 26.08.2022
Besvart: 07.09.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Liv Kari Eskeland (H)

Spørsmål

Liv Kari Eskeland (H): Kva retningslinjer har ferjeselskapa fått for å varsle passasjerar om farleg last som inneber avgrensa kapasitet på ferja, og har dei oppfordring om å varsle så tidleg som mogleg eller innanfor ein gitt frist før avgang?

Begrunnelse

Frakt av farleg last på ferjer medfører avgrensing i kor mange passasjerar ei ferje kan ta med. Ferjeselskapa tilbyr varsel om ruteavvik slik at ein kan abonnere på avviksmeldingar for relevante samband. I teorien vil det kunne opne for at ein kan planlegge rundt ruteavvika og dermed sikre mindre frustrasjon blant dei reisande.
Når varsla kjem ein halvtime før avgangen, og ofte endå seinare, blir det likevel umogleg å tilpasse reisa si. Ein er som regel på veg til ferja når varselet kjem.
E39 Halhjem-Sandvikvåg er det tredje mest trafikkerte ferjesambandet i Noreg. Ferjene som betener sambandet tar normalt 550 passasjerar og 180 køyretøy. Frakt av farleg last medfører ei avgrensing til 12 passasjerar. Meldingar om avvik grunna farleg last kjem ofte fleire gangar i veka. Sidan kapasiteten blir såpass avgrensa mykje, betyr det som regel at neste ferje òg blir full slik at ein må vente endå lenger.
Nokre døme på meldingar om ruteavvik på Fergesambandet E39 Halhjem-Sandvikvåg, med tidspunkt for mottatt varsel:
8. august kl. 17:00 – varsel om at avgangen 17:30 er med farleg last og at kapasiteten dermed er avgrensa til 12 passasjerar.
2. august kl. 00:22 – varsel om at avgangen 00:50 er med farleg last og at kapasiteten dermed er avgrensa til 12 passasjerar (neste ferje er 01:40).
30 juni kl. 18:26 – varsel om at avgangen 18:50 ikkje tar bilar, berre 12 passasjerar grunna farleg last.
30. juni kl. 17:42 – varsel om at avgangen kl. 17:30 er kansellert.
9. juni kl. 21:18 – varsel om at avgangen kl. 21:30 har avgrensa plass til 12 stk.
Kva tankar gjer statsråden seg rundt systemet for varsling av avvik.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Frakt av motorvogn med visse typar farleg last medfører lågare passasjertal for fartøyet, jf. forskrift om farleg last på norske skip. Det finst inga overordna føring/retningslinje om varsling ved frakt av farleg last på eit ferjesamband, og som følgje av dette kan praksis variere.
I spørsmålet vert riksvegferjesambandet E39 Halhjem - Sandvikvåg nemnt særskilt. Dette sambandet blir drifta av ferjeselskapet Torghatten Nord AS på vegner av Statens vegvesen. Statens vegvesen informerer om at ferjeselskapet er oppfordra til å varsle når dei blir kjente med at ein transport med farleg last medfører avgrensing i kor mange passasjerar som kan takast med på ein avgang. Dette for å gi dei reisande informasjon om hendingar som kan påverka reisetida.
Det er ikkje alltid mogleg å informere andre reisande i god tid. Dette skuldast mellom anna at førar av motorvogn med farleg last ikkje har plikt til å varsle ferjeselskap før dei kjem til kaia og skal køyra om bord på ferja.
I 2021 blei det frakta 998 892 køyretøy på sambandet E39 Halhjem - Sandvikvåg. Av desse kom ikkje 1941 køyretøy med ønskt avgang, noko som tilsvarar 0,19 % av alle frakta køyretøy. I perioden januar - juli 2022 er det frakta 622 211 køyretøy. Av desse måtte 3 634 køyretøy (0,58 %) stå over ønskt avgang. Hovudtyngda av gjenståande køyretøy var i juni månad med 2453 gjenståande av totalt 110 557 frakta køyretøy. For året 2022 under eitt er det venta at prosenten gjenståande vil bli lågare enn 0,58 % sidan det er lågare trafikk om vinteren enn i sommarmånadene, opplyser Statens vegvesen. Måndag - fredag har sambandet 54 avgangar dagleg i kvar retning. På dagtid er det 20 minuttar mellom avgangane. Statens vegvesen meiner sambandet har tilstrekkeleg kapasitet sett opp mot trafikkmengda, men reisande må likevel kunne pårekna å måtte stå over ein avgang når det skal fraktast farleg last, med dertil passasjerrestriksjonar.
Forskrift om transport med ferje gir ferjeførar heimel til å halde igjen motorvogn med farleg last, når frakt av køyretøyet gir betydelege ulemper for mange andre reisande. Dette er ein heimel som vert nytta i ei viss utstrekning, men det er ei krevjande vurdering då frakt av eit slikt køyretøy, på samband med stor trafikk, ofte har negative konsekvensar uavhengig av kva for avgang det blir frakta på.